20
jun
2017
Miller Digital blog - E-commerce

Handige richtlijnen voor succesvolle teksten te schrijven!

Teksten schrijven voor je website blijkt vaak een stuk moeilijker te zijn dan gedacht en de vraag die je overal tegenkomt is ‘Waar moet ik beginnen?’. Als jij zorgt dat jij genoeg de tijd neemt om je te kunnen focussen op de teksten van je site, zorgen wij ervoor dat jij over de richtlijnen bezit die je kunnen helpen bij het schrijven van goede teksten.

Wie is je doelgroep?

Voordat je begint met überhaupt een letter op ‘papier’ te zetten moet je jezelf eerst afvragen voor wie je de teksten gaat schrijven. En nee dat is natuurlijk niet alleen voor Google. Het gaat natuurlijk om welke bezoekers jij wilt aantrekken om jouw website te bezoeken. Als bijvoorbeeld jouw doelgroep voornamelijk sportieve mannen tussen de 20 en 30 jaar zijn, moet je een hele andere schrijfstijl gebruiken dan bijvoorbeeld bij vrouwen boven de 50 jaar. Hoe je jouw schrijfstijl het beste kunt beïnvloeden op basis van je doelgroep, kun je bepalen door persona’s te maken.

Persona’s

Persona’s zijn specifieke klantprofielen waarbij je een eigenlijk een verhaal rondom een fictief persoon creëert. Hierbij kun je vertellen wat de kenmerken van deze persoon zijn zoals leeftijd en beroep, wat zijn/haar interesses zijn en met welke problemen of vragen zij zitten. Kortom alles wat een persoon typeert waardoor jij in de huid van je doelgroep kan kruipen. Vanuit dit perspectief kun jij al veel beter een bepaalde schrijfstijl vinden en weten wat naar welke informatie je klant naar op zoek is.

Wat is je boodschap?

Wil je je bezoekers informeren of juist aanzetten tot een bepaalde actie? Vergeet nooit het doel van de teksten wanneer je deze aan het schrijven bent. Dit helpt om in de goede richting met je teksten te blijven.

Belangrijke SEO punten

Het belangrijkste is dus om te bepalen voor wie je de teksten schrijft en met welk doel. Daarnaast zijn er ook een aantal punten bij het schrijven en verwerken van de tekst in je website die ervoor kunnen zorgen dat jij een betere plaats in de zoekmachines krijgt.

Duidelijk en overzichtelijk

Wanneer je teksten aan het schrijven bent, is het belangrijk om stil te staan bij hoe je bezoekers lezen. Over het algemeen lezen al je bezoekers voornamelijk scannend. Met dit in het achterhoofd is het belangrijk om te zorgen dat de tekst altijd overzichtelijk is en bezoekers snel kunnen zien welke informatie waar te vinden is. Dat scannend lezen zorgt er ook voor dat de bovenste informatie gelezen wordt en daardoor ook beter wordt onthouden dan informatie die onderaan staat. Je kunt hier op inspelen door dus de belangrijkste informatie bovenaan de pagina te plaatsen, maar ook door bijvoorbeeld lijstjes te gebruiken op je site.

Zoekwoorden

Het is je vast al bekend dat je in je tekst zoekwoorden moet gebruiken waarop je door je doelgroep gevonden wilt worden. Dit betekent niet dat je zoveel mogelijk deze woorden moet gebruiken in je tekst. Juist door ze enkele strategische plekken te geven is je tekst veel beter lezen. Een goede richtlijn hiervoor is om een zoekwoordendichtheid tussen 2% en 5% aan te houden. Dit heeft een positief effect voor zowel de lezer al voor zoekmachines.

Tekstlengte

Het is verstandig om een minimaal aantal van 400 woorden aan te houden voor je teksten. Hoe meer woorden worden gebruikt, hoe beter zoekmachines kunnen indexeren welke informatie op een website te vinden is. Zo kunnen zij passende zoekresultaten aan hun gebruikers geven. Ook is het belangrijk om de tekst zo simpel mogelijk te houden. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat jouw doelgroep precies begrijpt waar jij het over hebt.

Niet kopiëren

Zorg ervoor dat al je teksten origineel zijn en niet gekopieerd van andere websites. Als Google ziet dat jij gekopieerde teksten op je site hebt staan oftewel ‘duplicate content’ wordt je website gestraft door lager in de zoekresultaten te verschijnen. Dit komt doordat je website geen nieuwe informatie bevat en dus ook niet uniek is voor de gebruikers van Google.

Kopjes en tussenkopjes

Door gebruikt te maken van kopjes is het voor zoekmachines eenvoudiger om te scannen welke informatie op de website te vinden is. Hier kun je op inspelen door ook zoekwoorden in de kopjes terug te laten komen. Doe dit net zoals in de hele tekst, op enkele strategische plekken en niet in letterlijk elk kopje dezelfde zoekwoorden.

Meta-titel

Zorg ervoor dat elke pagina ook een meta-titel heeft. Ook hier komen de zoekwoorden voor waarop jij gevonden wilt worden. Op onderstaande afbeelding staat in blauwe letters de meta-titel van de pagina.

meta-titel_2

Meta description

Maak ook voor elke pagina een meta description aan. Hierbij vertel je in ongeveer 2 pakkende zinnen wat er op jouw pagina te vinden is. Dit stukje tekst zorgt ervoor dat mensen jouw website willen bezoeken dus houd dit kort en krachtig. In bovenstaande afbeelding is een goede meta description te zien.

Natuurlijk is alleen maar tekst op je website erg saai en zal hierdoor niet de aandacht van je bezoeker lang worden vastgehouden. Vul je teksten daarom aan met visuele afbeeldingen of video’s die helpen de aandacht vast te houden.

Hoe kunnen wij helpen?

We hopen dat we je met dit blog een aantal goede richtlijnen hebben gegeven, zodat jij aan de slag kunt met de teksten voor jouw website. Vind je het na het lezen van deze blog nog steeds moeilijk om overtuigende teksten te schrijven? Dan zijn onze trainingen iets voor jouw. Hiermee gaan wij ervoor zorgen dat jij straks ook wervende teksten schrijft!

Lijkt het jouw verstandiger en effectiever om de teksten voor je website door professionals te laten schrijven? Ook hiervoor staan wij uiteraard altijd klaar. Neem gerust met ons contact op of kom langs op ons kantoor in Wormerveer om de mogelijkheden door te bespreken!

Is dit artikel interessant voor je? Lees meer gerelateerde artikelen
CMS systemen Meer bezoekers SEO