09
mei
2023
Miller Digital blog - E-commerce

Hoe win je het koopblok in Bol.com ?

In de wereld van online verkopen in Nederland loopt Bol.com voorop met meer dan 45 miljoen bezoekers per maand. In principe is er geen betere manier om je doelgroep te bereiken dan via Bol.com.

Maar om succesvol te zijn in online verkopen, is het ook belangrijk om concurrerende prijzen te hanteren en je klanten de perfecte winkelervaring te bieden. Er zijn veel mogelijkheden om online te verkopen, maar er is ook veel concurrentie. Het belangrijkste is dat je jouw klant de beste online winkelervaring kan bieden, zodat je je goed kunt onderscheiden.

Hieronder lees je meer over hoe je Channable kunt inzetten om optimaal te profiteren van het bereik van Bol.com en wat de beste Bol.com strategie is voor jouw bedrijf.

De prijssterren van Bol.com

Bij Bol.com gebruiken ze een prijssterrensysteem voor advertenties, waarbij elke advertentie een score krijgt van 1 tot en met 5 sterren. Deze score wordt door Bol.com aan je prijzen toegekend en bepaalt je positie als verkoper ten opzichte van andere verkopers. Deze ranking geeft inzicht in de concurrentie en laat zien of de prijzen concurrerend genoeg zijn of dat er aanpassingen gedaan moeten worden om hoger te scoren in de ranking.

Header_v4-17.png

Hierboven zie je een lijstje met scores. Als een product 4 sterren of meer scoort, wordt het als concurrerend beschouwd. Je hanteert dan waarschijnlijk dezelfde verkoopprijs als jouw directe concurrenten. Een score van 5 betekent dat de prijs de meest concurrerende is in de hele markt. Jouw verkoopprijs is dus het best ten opzichte van dat van je concurrenten. Heb je een score van 2 dan ligt jouw prijs veel hoger dan dat van je concurrent en heb je een score van 1 dan wordt dat product zelfs niet eens getoond op het platform! Zorg er dus voor dat je in lijn blijft met de prijzen van je directe concurrenten, zodat jouw producten in ieder geval zichtbaar blijven op Bol.com.

In je verkoopaccount vind je een overzicht van de prijswaardering van jouw producten. In die prijswaardering kan er worden gekeken tegen welke prijs er geadverteerd kan worden om een hogere prijswaardering te krijgen.

Hoe win je het ‘Koopblok’?

De Buy Box, oftewel het koopblok van Bol.com, is het belangrijkste element op elke Bol.com-pagina. Waarom is dit gele blok zo belangrijk? Omdat het merendeel van de klanten, namelijk 97%, uiteindelijk het product koopt van de aanbieder die wordt getoond in het koopblok. De verkopers die zich in het koopblok bevinden, zien hun omzet harder stijgen dan jij. De belangrijkste vraag is dan ook: “Hoe win ik het koopblok?”

Naast de prijs en de prijssterrenranking houdt Bol.com ook rekening met andere belangrijke factoren, zoals levertijd, reviews en klanttevredenheid.

Ondanks dat je de meeste controle hebt over je prijs en prijssterrenranking en je deze factor dus makkelijk kunt optimaliseren, is het hebben van de laagste prijs geen garantie voor het winnen van het koopblok. Voor producten die veel verschillende verkopers hebben kan het moeilijk zijn om deze positie te bereiken.

Hoewel er dus geen garantie is dat je het koopblok wint, kun je wel je kansen vergroten door je advertenties te optimaliseren. Dit kan je doen op basis van de volgende factoren:

Prijs:

  • Zorg dat je de goedkoopste aanbieder bent van het product
  • Biedt volumekortingen aan: Hoe meer aantallen je koopt, hoe lager de prijs per stuk wordt
  • Maak gebruik van de repricer op je producten, hieronder lees je meer over de repricer

Levertijd:

  • Hoe sneller je levert, hoe beter

Beoordelingen van klanten:

  • Zorg dat jouw klanten reviews achterlaten: Hoe vaker je beoordeelt wordt door je klanten, hoe meer dit meespeelt. Dit gaat uiteraard wel over positieve reviews.

Prestatiescore:

  • Om je prestatiescore zo hoog mogelijk te krijgen of te houden, moeten de volgende punten zo goed mogelijk zijn:
    • Zorg voor Track&Trace codes bij je orders.
    • Zorg dat je zo min mogelijk klantvragen ontvangt.
    • Zorg voor zo min mogelijk annuleringen en retouren.

Voorraadniveaus:

Voldoende voorraad maakt namelijk dat je kunt spelen met de prijsstelling van een product (zoals je prijs verlagen voor meer sales en een hogere ranking in de bol.com zoekresultaten) en dat je daardoor ook daadwerkelijk voorraad hebt om het hogere aantal sales te kunnen verwerken.

Altijd een scherpe prijs met de repricer van Channable

De repricer van Channable stelt je in staat om jouw prijzen automatisch aan te passen aan de prijzen van je concurrenten. Dit kan je doen aan de hand van twee strategieën: Buy Box Targeting en Targeting op concurrenten.

Voordat je begint met het uitvoeren van een strategie, moet je voor elk product een minimum- en een maximumprijs bepalen. Doe je dit niet, dan kan de repricer zijn werk niet doen.

De Targeting op concurrenten strategie

Deze strategie richt zich vooral op het onderbieden van de concurrentie. Als je specifieker wilt zijn in met welke concurrenten je wil concurreren, dan kan dit een goede strategie voor jou zijn!

Wanneer weet je of deze strategie bij jou past?

  • Als je niet wilt concurreren met verkopers die een hoge levertijd of een lage verkooprating hebben.
  • Als je geen prijzenoorlog wilt beginnen
  • Wanneer je het koopblok op andere manieren kan en wil verdienen, dan alleen op de prijs.

Deze strategie blijft de prijs niet verlagen als het verlagen van de prijs niet leidt tot het verkrijgen van het koopblok. De repricer biedt jouw concurrenten slechts één keer onder met het prijsbedrag dat jij zelf hebt ingesteld.

De Buy Box Targeting strategie

Deze strategie richt zich op het streven naar het koopblok. De repricer controleert met deze strategie of je het beste aanbod hebt per product. Vervolgens probeert het de concurrentie te onderbieden met 0,5% van de prijs als de verkoopprijs hoger is dan 20 euro, of met 10 cent als de verkoopprijs lager ligt dan 20 euro. De repricer gaat door met het verlagen van de prijs tot dat jouw product de beste aanbieding is. Op het moment dat je de beste aanbieding bent en dus de laagste prijs hebt, stopt de repricer met het verlagen van de prijs. Bereik je niet de beste aanbieding dan zal de repricer doorgaan met verlagen tot het vooraf ingesteld minimum bedrag is bereikt.

Deze strategie concurreert met iedereen, ongeacht levertijd en/of verkopersbeoordeling. Bij deze strategie heb je twee verschillende targeting opties: Prioriteit geven aan de koopboxtijd of prioriteit geven aan marges. Deze worden hieronder verder toegelicht.

Prioriteit geven aan koopboxtijd:
Krijg snel het koopblok en behoud deze. Dat is het doel van deze modus. De repricer zal de prijs van je product alleen verhogen in de volgende twee scenario’s:

  • Een product heeft het koopblok al voor drie weken.
  • Een product heeft het koopblok sinds de repricer.

Prioriteit geven aan marges:
Het koopblok bemachtigen met de hoogst mogelijke prijs. Dat is het doel van deze modus. Heb je goede ratings op je producten en snelle levertijden? Dan kan je deze modus overwegen, omdat je niet persé de laagste prijs hoeft te hebben om het koopblok te winnen. Bij deze modus begint de repricer opnieuw met het bepalen van de prijs. Hij begint op 110% van de prijs van de huidige koopblok winnaar. Vanaf dit percentage wordt de prijs verlaagd tot het koopblok is gewonnen.

De repricer kan de prijs ook verhogen bij gebruik van deze modus. Wanneer een product 72 uur of langer het koopblok heeft of een product heeft het koopblok meteen bij het uploaden van het product, dan begint de repricer met het verhogen van de verkoopprijs.

Waarom heb jij repricer nodig voor je Bol.com strategie?

  • Hoe meer je concurreert met de prijs, hoe meer jouw advertentie gezien wordt door de consument. Dit levert dus meer clicks en meer conversie op.
  • Op lange termijn leiden meer conversies ook tot een betere positie van jouw producten in Bol.com. Ze komen namelijk hoger in de zoekresultaten.
  • Dat hoge conversiepercentage, in combinatie met snelle leveringen en de prestatiescore, zorgt uiteindelijk ook voor een hogere ranking, waardoor je je kans verhoogt op het koopblok.
  • Uiteindelijk zorgt die hoge ranking in Bol.com ads ook voor een hoge ranking in Google ads. Google vindt jouw producten namelijk relevanter als ze hoog scoren in Bol.com.

Hoe kan jij je nog meer onderscheiden van de concurrent?

Soms is het niet mogelijk om de prijs te blijven verlagen, bijvoorbeeld door de verzendkosten. In dit geval kan je volumekortingen inzetten om dit op te lossen.

Met volumekortingen wordt de prijs per stuk goedkoper hoe groter het aantal producten. Dit stimuleert de klant om meer aantallen van hetzelfde product aan te schaffen. Zo bereik je sneller een hogere omzet

Om je zichtbaarheid en verkopen te vergroten zijn promoties een goede manier. Door mee te doen aan algemene, grotere Bol.com-campagnes, zoals Black Friday, Cyber Monday, Moederdag, etc.
Bol.com maakt dan een selectie van producten, gebaseerd op de behoefte van de klant, om mee te adverteren. Het is dus voor jou een makkelijke manier om goed zichtbaar te zijn voor de klant. Natuurlijk kan je ook zelf een promotie instellen en bepalen wat de duur en omvang is. Bol.com zorgt er dan voor dat jouw zichtbaarheid wordt vergroot.
Door zoektermen die je doelgroep gebruikt te koppelen aan je producten, kom je hoger terecht op de zoekpagina. Hierdoor val jij op en onderscheid je je ook nog eens van de concurrentie.

Channable gebruiken voor jouw Bol.com strategie?

Met Channable help je jezelf het koopblok winnen en een hogere prijssterrenranking te krijgen.
Wil jij meer weten over wat je allemaal kan met Channable en waarom het inzetten van Channable voor jou winstgevend zou kunnen zijn? Neem hier contact op met onze specialist! Wij helpen jou graag met groeien.

Is dit artikel interessant voor je? Lees meer gerelateerde artikelen
e-commerce Magento Shopware