14
jun
2017
Miller Digital blog - Online strategie

Met Google Analytics weet jij alles over de bezoekers van je website

Google Analytics: de informatie die je hieruit over je bezoekers kan krijgen is bijna eindeloos. Hierdoor kun je onwijs veel gegevens meetbaar maken en dus ook evalueren hoe bijvoorbeeld reclamecampagnes verlopen. Doordat er zoveel gegevens uit Google Analytics te halen zijn, bespreken we de informatie die je eenvoudig zelf kunt inzien en waar je ook veel waarde uit kunt halen en laten we nog vele functies buiten beschouwing.

Het aantal bezoekers

In het programma is in te zien hoeveel bezoekers je website in een bepaalde tijd hebben bezocht. Deze tijd is te filteren in zowel jaren, maanden, dagen en uren. Zo kun jij precies zien wanneer de piekmomenten van jouw website zijn. Hierop kun je een Google AdWords campagne afstellen, maar ook bepalen of misschien berichten op je website of social media invloed hebben gehad op het aantal bezoekers. Ook is inzichtelijk hoeveel bezoekers nieuw en juist terugkerende bezoekers zijn.

Welke pagina’s worden bezocht?

Zie gelijk welke pagina’s veel bezoekers aantrekken en welke een stuk minder. Als jij ziet dat een bepaalde pagina veel minder bezoekers trekt dan een andere, kun je hierop inspelen. Misschien is de content op deze pagina niet interessant genoeg of worden bezoekers niet geactiveerd via Google om deze pagina te bezoeken. Aanpassingen in de content zou dan een goed idee kunnen zijn.

Hoe lang blijven ze?

De gemiddelde tijd die bezoekers op je website en pagina’s besteden is ook een belangrijke indicator om te kijken of de content op je site de interesse van je bezoekers vasthoudt. Als bezoekers gemiddeld veel tijd op je website doorbrengen is de content interessant genoeg om hun aandacht vast te houden. Merk je dat veel van je bezoekers niet langer dan minuut op je website besteden? Dan is het misschien goed om nog eens goed naar de inhoud van je pagina’s te kijken.

Ook de bouncepercentages kunnen een duidelijke indruk geven of bezoekers worden aangetrokken tot de content van je website. Het bouncepercentage geeft aan hoeveel bezoekers direct je website verlaten na het bezoeken van één webpagina. Hoe hoger dit percentage, hoe meer bezoekers je website direct verlaten. Of een hoog percentage een goed teken is, hangt af van het soort website. Als jij een website hebt, waarbij het belangrijk is dat je bezoekers meerdere pagina’s bezoekt, dan is een hoog percentage geen goed teken. In dit geval kan een hoog percentage dan worden veroorzaakt doordat de content op je webpagina(’s) niet interessant genoeg is, zodat bezoekers blijven en andere pagina’s bezoeken. Maar heb jij bijvoorbeeld een website die maar uit één pagina bestaat, zoals bijvoorbeeld een blog, dan is het natuurlijk vanzelfsprekend dat het bouncepercentage hoog zal zijn.

Waar komen je bezoekers vandaan?

Je bezoekers kunnen natuurlijk op allerlei manieren op jouw website terecht komen. Deze kunnen onderverdeeld worden in vier kanalen. Het eerste is het direct verkeer, dit zijn voornamelijk bezoekers die de URL van jou website in de browser hebben getypt. Het tweede is dat bezoekers op je website zijn terecht gekomen via de organische zoekresultaten. Daarna kunnen je bezoekers ook via verwijzingen vanaf andere sites op je website terecht komen. En als laatst wordt ook aangegeven hoeveel verkeer via social media is binnen gekomen. Misschien kom jij aan de hand van deze gegevens erachter dat de meeste bezoekers via social media op je site terecht komen in plaats van organische zoekresultaten. Hierop kun je inspelen door bijvoorbeeld veranderingen door te voeren die zorgen voor betere SEO resultaten. Het effectiever gebruiken van kopjes in de tekst op je website kan hier een voorbeeld van zijn.

Waar zijn je klanten naar op zoek?

Heb jij een zoekfunctie op je website waar bezoekers gebruik van kunnen maken? De zoektermen die hier worden gebruikt kunnen ook terug te vinden zijn in Google Analytics. Door deze zoektermen te analyseren kun jij een betere indruk krijgen van waar je bezoekers naar op zoek zijn. Met deze informatie kun je ervoor zorgen dat de zoekresultaten die op jouw eigen site verschijnen, beter overeenkomen met de gebruikte zoektermen in de zoekfunctie op jouw site. Zo kun jij je klanten begrijpen en ondersteunen en zorg je ervoor dat de conversietijd verkleind wordt.

Hoe kun je doelen en conversies meten?

Het maken van doelen zorgt ervoor dat jij de prestaties van je website meetbaar kunt maken. Met deze informatie kun jij bijvoorbeeld je website verbeteren of vergelijken met voorgaande periodes. Zo kun jij nauwlettend in de gaten houden hoe jouw website presteert. Het is voor veel verschillende onderdelen mogelijk om de doelen of conversies te meten. Hierbij kun je denken aan het inzichtelijk maken van het totaal aantal offerte aanvragen. Dit kun je doen door bijvoorbeeld een bedankpagina te creëren, die verschijnt wanneer een offerte aanvraag succesvol is ingevuld en verstuurd. Door te meten hoe vaak deze bedankpagina verschijnt, maakt Google Analytics inzichtelijk hoeveel offerte aanvragen hebben plaatsgevonden.

Met behulp van bovenstaande informatie zijn al veel conclusies over je website te trekken. Trek je genoeg bezoekers? Waar komen ze vandaan? Is de content interessant genoeg en wordt er veel tijd op de site doorgebracht?

Google Analytics training

Juist doordat je zoveel informatie vanuit Google Analytics kan krijgen, kunnen wij goed voorstellen dat je niet gelijk weet waar en hoe je moet beginnen. Doordat zoveel onderdelen meetbaar zijn te maken, zijn de mogelijke doelen die je wilt behalen en de strategieën die je kunt uitvoeren eindeloos. Om je hiermee op weg te helpen, bieden wij een gespecialiseerde training aan. Hierin leren wij jou alles wat je moet weten en weet jij straks zelf je weg te vinden in alle mogelijkheden van Google Analytics.

Wij helpen graag

Naast je op weg te helpen met onze trainingen bieden wij ook geavanceerde diensten aan zoals het integreren van Google AdWords en social media campagnes. Ook hierin zijn er onwijs veel mogelijkheden.

Vraag naar de mogelijkheden en wij vertellen graag wat wij precies voor je kunnen betekenen.

Is dit artikel interessant voor je? Lees meer gerelateerde artikelen
Meer bezoekers SEO Technische ontwikkelingen

Nieuwsgierig naar de investering voor een nieuwe site of shop?

Gelijk uitrekenen!

contact