update: 16-05-2019

0

Miller Digital

Samsonweg 134

1521 RM Wormerveer

Nederland

24
jun
2016
Miller Digital blog - Online strategie

Wat komt er allemaal kijken bij een website (laten) bouwen?

Vaak bij gesprekken met klanten zeggen wij vooraf al dat je een website niet bouwt maar ontwikkelt. Het is een doorlopend proces wat continue aandacht vraagt van jou als website beheerder en het bureau wat jou helpt met de ontwikkeling van jouw website. In dit blog probeer ik aan te geven waar je allemaal rekening mee moet houden bij het ontwikkelen van een “standaard” website. Dit is interessant voor een ieder die van plan is om spoedig te investeren in een website of die al een website online heeft staan en zich afvraagt of hij dit in de voorbereiding wel goed heeft aangepakt en wellicht nog wat kan winnen. Dit laatste omdat ook de stappen wordt benoemd die genomen kunnen (moeten…) worden bij een reeds online staande website zodat deze niet alleen maar staat maar ook echt blijft renderen.

Een goed begin is het halve werk

De nuance zoals gemaakt in de inleiding van dit blog is klein maar toch zit er een degelijk verschil tussen het bouwen van een website en het ontwikkelen van een website. Bij deze eerste zet je een website online en dat is het dan. Bij het ontwikkelen van een website ga je meteen in het begin van de website er al vanuit dat deze nooit echt “af” is en dat deze tool ook altijd onderhoud en aandacht nodig zal blijven hebben.

Een website is een investering, ongeacht of je nou een website neemt van € 1.000,- of van € 15.000,-, en een investering moet altijd iets opleveren. Wanneer je een webshop opent dan is dit vrij makkelijk te berekenen, de kosten die je gemaakt hebt voor de eerste stap van de website wil je zo snel mogelijk terug verdiend hebben natuurlijk. Maar bij een informatieve of bedrijfswebsite is de terugverdientijd veel moeilijker te berekenen en te bepalen. Een goede investering vereist een goede voorbereiding, je wilt natuurlijk de kans op een goede afloop zo groot mogelijk maken. Om dit te verzorgen is het van belang om inzicht te hebben in enkele factoren; wat wil jij met de website, wat wil de bezoeker met de website en wat is er mogelijk voor het beschikbare budget bijvoorbeeld. Om onze klanten te helpen bij het bepalen van deze inzichten stellen wij bijvoorbeeld deze vragen aan onze klanten bij een intakegesprek; waarom heb je een (nieuwe) website nodig? Hoe gaat deze website jou helpen om jouw bedrijfsdoelen te bereiken?

S.M.A.R.T.

Wat heb ik tijdens mijn opleiding een afkeer gekregen op deze 5 letters in deze volgorde maar komen deze nu toch best wel van pas. Voor het bepalen van een doelstelling van een website is één van de manieren om deze S.M.A.R.T. op te stellen, hierdoor is de doelstelling Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden. Een S.M.A.R.T. doelstelling van een klant van ons; “op 31 december van 2016 wil ik 200.000 bezoekers hebben gehaald wat 3.600 orders heeft opgeleverd”. Alle 5 de letters zitten in deze ene zin verwerkt en daarom is dit een mooie doelstelling. Of deze ook acceptabel en realistisch is hangt natuurlijk van de klant af, voor Coolblue is dit een doelstelling die nergens op slaat maar voor een gemiddelde webshop is dit niet zo gek. Deze doelstelling is het vertrekpunt voor jou en jouw webbouwer, vanaf hier gaat er gewerkt worden. Op basis van deze doelstelling wordt ook de doelgroep van jouw nieuwe website bepaald.

De doelgroep of groepen van een website proberen wij altijd zo specifiek mogelijk te omschrijven, des te specifieker de doelgroep vooraf is gespecificeerd des te beter jouw webbureau ermee aan de slag kan. Natuurlijk mogen er meer mensen op jouw website komen (en wellicht kopen) maar in de basis is deze gericht op jouw doelgroep. Voorbeeld: onze klant www.happygoodfood.nl had als doelgroep; “jonge hippe mensen die van biologisch en goed eten houden en het te druk hebben om deze te halen bij de natuurlijkwinkel.”

Dan toch even bouwen…

Met de doelstelling en de doelgroep duidelijk op het netvlies kan de webbouwer aan de slag met het bouwen van jouw website. Het bouwen van jouw website is een fase in het volledig ontwikkeltraject van een website. In deze fase gaan de User Experience designers aan de slag met een wireframe van de website. In deze wireframes is de structuur van de website al duidelijk te zien maar komt er nog niets aan styling aan te pas. Dit om ten eerste niet af te leiden van de structuur van de website (welke heel belangrijk is) maar ook omdat het aanpassen van een lijnentekening veel makkelijker en sneller is dan een volledig gestylede tekening. Wanneer de wireframes goed zijn kunnen de designers aan de slag om de getekende wireframes te gaan voorzien van een stijl die aansluit bij de doelgroep. Meestal beginnen wij met het tekenen van een concept homepage, hier is de stijl voor de gehele website in verwerkt. Wanneer dit akkoord is kunnen de rest van de wireframes voorzien worden van hun stijl die bepaald is in de conceptfase. Na deze tekenfase gaan wij door met het bouwen van de website. De tekeningen worden omgezet naar HTML, CSS en PHP code en ingebouwd in het gewenste CMS op basis van PHP (bij Miller Digital heb je de keuze tussen ons eigen CMS en Wordpress). Tegenwoordig gaat er vrijwel geen website meer online die niet mobielgeschikt gemaakt is, naast dat dit tegenwoordig de standaard is rekent Google websites tegenwoordig ook af hierop. Na het bouwen en het testen van de website is het tijd voor het klaarmaken van de website, hier heb jij als klant weer een groot aandeel in.

Vaak verkijken klanten van ons zich op de fase waarin wij nu beland zijn, de techniek staat klaar maar de teksten en afbeeldingen van de website moeten bepaald en geschreven of herschreven worden. Vaak heb je al een website en staan hier al teksten op maar voldoen deze volledig aan de meest recente SEO eisen? Het vullen van een website door jou als klant kan een tijdrovende klus zijn maar wel een heel belangrijke, beter iets later live gaan met een goed gevulde website dan snel livegaan met een slecht gevulde website. Schade die eenmaal is opgelopen is moeilijk ongedaan te maken.

Je bent live, alles is nu toch klaar!?

Weken, maanden of soms zelf jaren (ja, dat gebeurd ook wel eens…) aan werk is verzet. Jouw website gaat live! En nu komen die bezoekers natuurlijk helemaal vanzelf en kan jij lekker achteruit gaan hangen en de order/telefoontjes gaan afwachten… nou nee! Het maken en online zetten van de website is zeker niet de laatste fase in het ontwikkelen van een website. Jij hebt natuurlijk voordat de website live ging heel goed nagedacht over jouw teksten maar deze staan niet in steen gebeiteld, dat is een voordeel van online toepassingen ten opzichte van offline toepassingen. Maak ook gebruik van dit voordeel, lees jouw teksten van tijd tot tijd eens goed door en pas deze aan. Het kan altijd nog net wat beter of duidelijker omschreven worden. Tevens is het ook slim om jouw Google analytics gegevens te gebruiken voor het herschrijven van jouw teksten. Op welke pagina verlaten mensen jouw website? Komt dit omdat zij hebben gevonden wat zij zochten of komt dit omdat de tekst (of structuur) op deze pagina helemaal niet duidelijk is? Zie jij in de statistieken dat er veel mensen jouw website binnenkomen op een specifieke pagina door als zoekterm het woord: “telefoon” te gebruiken dan weet je dat deze pagina goed scoort. Is dit een pagina waar je wilt dat mensen graag op komen, verbeter deze pagina dan zodat er nog meer mensen deze pagina vinden. Is deze pagina ondergeschikt aan de rest van de website, pak dan de teksten van de overige pagina’s eens aan. Wat wij ook vaak zien is dat klanten kiezen voor een blog. Met een blog kan jij je online positioneren als een expert maar naast de waarde die dit heeft voor de website bezoeker heeft een goed gebouwd blog in jouw website ook heel veel waarde voor jouw zoekmachine positie omdat zoekmachines bijvoorbeeld zien dat er “gewerkt” wordt aan jouw website door de pagina’s die erbij komen.

Bekend worden

Hoe ga je ervoor zorgen dat jouw website bekend wordt bij jouw doelgroep? Hier zijn natuurlijk verschillende mogelijkheden voor zoals Google adwords waarbij je betaalt voor advertenties die mensen te zien krijgen wanneer deze een specifieke zoekterm invullen in Google. Wij werken veel samen met verschillende online marketingpartijen welke bewezen resultaten hebben behaald en die onze klanten altijd graag ondersteunen met deze werkzaamheden. Wat tevens goed kan werken is linkbuilding. Bij linkbuilding wordt er kortweg gezorgd dat er relevante websites linken naar jouw website. Vroeger zag je vaak dat er websites waren die een linkspagina hadden, dit was op zich goed alleen wat je ook vaak zag bij dit soort linkpagina’s was dat er geruild werd. “ ik link naar jou als jij naar mij linkt”. Deze links hebben tegenwoordig helemaal geen waarde meer. Een uitgaande link naar een website die ook naar jou teruglinkt wordt door de zoekmachines als waarde 0 getypeerd. Ook hebben verschillende links ook verschillende waarden, een link vanaf een website met een hoge pagina autoriteit (denk hierbij aan nu.nl/rtlnieuws.nl/linda.nl) hebben veel meer waarde dan 5 links vanaf websites met lage pagina autoriteit zoals die van de lokale bakker. Ook voor linkbuilding zijn er verschillende partijen die jou goed kunnen ondersteunen want zeker dit kan jij als websitehouder erg moeilijk zelf.

Social media kanalen kunnen heel goed ingezet worden om mensen op jouw website te attenderen en om nog meer bezoekers naar jouw website te laten gaan. Bepaal vooraf goed welke social media kanalen jij wilt inzetten, hou hierbij weer de doelstelling en doelgroep voor ogen. De mogelijkheden hiermee zijn eindeloos maar je moet vooraf je realiseren dat wellicht alle sociale kanalen gebruiken niet de beste oplossing is want alle doelgroepen hebben hun eigen voorkeur voor een sociale media.

Wanneer ben ik nou eens klaar?

Laat ik daar heel kort over zijn; NOOIT! Het hebben van een website moet gezien worden als een doorlopend proces en niet als een eenmalig project met een afgebakende einddatum. Aan jouw website moet altijd gewerkt worden, de concurrenten zitten niet stil dus waarom zou jij dat wel doen? Daarnaast zijn niet alleen de concurrenten druk bezig met schaven aan hun website maar ook Google verandert steeds vaker van zijn eisen. Wanneer je bij een goed webbureau zit zullen deze jou hiervoor aan de hand nemen en op de achtergrond wellicht al heel veel voor jou in orde maken maar zelfbewustheid hierin kan nooit kwaad.

Enkele tips van ons;

  1. Ga in een vroeg stadium al in overleg met een goed webbureau, deze zullen jou vroeg in het traject al willen en kunnen ondersteunen met het bouwen van jouw website. Wanneer jij helemaal individueel het voorwerk doet en alles dan “over de schutting” gooit zal je zien dat het resultaat minder wordt dan je vooraf had gehoopt.
  2. Bedenk vooraf dat een website niet een eenmalig project is maar een doorlopend project wat jou zeker een paar uur per week kost.
  3. Bedenk een duidelijke doelstelling die idealiter S.M.A.R.T. is geformuleerd.
  4. Blijf altijd nieuwe content toevoegen aan jouw website en vergeet ook niet jouw teksten te blijven herschrijven. Niet alleen voor bezoekers is dit belangrijk maar ook voor zoekmachines zoals Google.
  5. Mensen komen (vooral in het begin) niet vanzelf op jouw website. Hoe ga je mensen attenderen op het bestaan van jouw website? Bedenk dit voordat je de website laat bouwen en reserveer alvast budget hiervoor.
  6. Vergeet niet om Google analytics in te laten bouwen, met deze informatie kan je veel conclusies onderbouwen en hierop de website aanpassen.

Hopelijk heb ik met deze uitgebreide blogpost jou nieuwe informatie gegeven waar je wat mee kan. Mocht je nog vragen hebben over de voortgang en het bouwen van een website mag je mij altijd even bellen op 075 – 616 77 53 of mailen op fidel@millerdigital.nl. Ik vind het leuk om met mensen te sparren over hun nieuwe (of verbeterde) website.

Is dit artikel interessant voor je? Lees meer gerelateerde artikelen
Responsive SEO Technische ontwikkelingen UX design WordPress

contact