17
sep
2016
Miller Digital blog - E-commerce

7 tips voor een effectieve website

Elke website heeft een doel, of dit nou verkopen of inlichten is, de website moet duidelijk en effectief zijn. Een website moet goed leesbaar zijn, bruikbaar voor de bezoeker en vooral natuurlijk gevonden worden. Om aan deze eisen te voldoen zijn er enkele voorwaarden die gesteld worden aan je website. In deze blogpost geef ik dan ook enkele tips die jou helpen met het vormgeven en succesvol maken van jouw website. Ook benoem ik in dit blog enkele valkuilen waar menig voor jou al in zijn gestonken, doe daar lekker je voordeel mee!

1. Een goede homepage is essentieel

De homepage van de website is meestal de meest bezochte pagina op jouw website; de meeste bezoekers beginnen hier hun zoektocht in jouw site. De homepage moet dus net als de gastheer bij een restaurant direct uitnodigen om verder te gaan. De home is dus bij uitstek de kans om iemand te verleiden om verder te lezen (of te kopen) maar kan hierdoor ook meteen ervoor zorgen dat iemand direct weet dat jij niet gaat of kan leveren wat diegene zoekt. Wees op je homepage direct duidelijk over wat je doet, wat je verkoopt, wat je biedt en wat jou onderscheidt van de rest. Een beeld zegt vaak meer dan duizend woorden dus zorg dat de afbeeldingen en eventuele illustraties op de homepage direct de bezoeker vertellen wat jij voor hen kan betekenen. Een foto van een vogel kan natuurlijk heel leuk zijn omdat je wilt aangeven dat “the sky the limit” is maar je verkoopt toch geen vogels?

Tipje van ons: Bijna 80 procent van de bezoekers van een website scrolt niet naar beneden wanneer niet direct duidelijk is dat er veel meer is te lezen. Pas dus op met te lange teksten over wie je bent en wat en hoe je het doet bovenaan de homepage. Wees kort en bondig op de homepage en bij meer informatie laat je mensen naar een detailpagina leiden. Zet het belangrijkste wat je wilt vertellen bovenaan de pagina. Zorg voor goed scanbare stukjes tekst en werk met tussenkopjes zodat iemand weet wat hij kan verwachten in de komende tekst of alinea.

2. Verras mensen niet met bijzondere indelingen

De mens is lui en vooral gediend van gemak. Doordat websites al decennia bestaan is de mens gewend aan enkele onderdelen, ze zijn een standaardindeling van een website gewend en verwachten die ook bij jou te vinden. Doe jij “eens wat anders” en wijk je af van die verwachtte indeling kan dat heel leuk ogen maar vinden mensen niet snel genoeg wat ze zoeken, dan haken ze wellicht af en zie je die misschien wel nooit meer terug op jouw website.

Een goed voorbeeld van een standaardindeling die mensen verwachtten is dat bijvoorbeeld het logo linksboven staat en dat deze linkt naar jouw homepage. In de horizontale balk bovenaan volgt dan een menu die mensen leidt naar pagina’s die hen vertelt wat je doet, hoe je dat doet en wie je bent. Eventueel een taalkeuze, inlog/uitlog-mogelijkheid en een zoekfunctie: deze verwachten mensen rechtsboven in de pagina. Ook kan er nog een uitgebreidere navigatie zijn die je niet in een het standaard menu horizontaal boven heb gezet. Wat je dan vaak ziet is dat er verticaal links op de pagina een menu te zien is. Vaak is dit bij webshops van toepassing zodat je ziet welke categorieën hier aangeboden worden.

Tipje van ons: Natuurlijk wil je opvallen ten opzichte van al die andere websites. Je wilt graag origineel en onderscheidend zijn, maar een originele en bijzondere indeling werkt vaak verwarrend voor de bezoeker. Probeer onderscheidend te zijn met jouw teksten en afbeeldingen en minder met de opbouw van jouw templates van de website.

3. Maak een helder menu

In lijn met het voorgaande punt: een bezoeker heeft geen tijd en al zeker geen zin om uit te zoeken waar hij wat kan vinden. Bied daarom op jouw website altijd een helder en overzichtelijk menu, dit kan een zogenaamd “Hamburgermenu” zijn omdat dit tegenwoordig redelijk is ingeburgerd in het online landschap. Plaats dit menu altijd bovenaan of links op de pagina. Daar worden ze namelijk verwacht zoals ik eerder al aankaartte.

Tipje van ons: hou je menu duidelijk. Wellicht is het niet nodig om alle pagina’s die de website rijk is meteen in het menu te plaatsten. Probeer te werken met submenu’s die ervoor kunnen zorgen dat het menu redelijk clean en overzichtelijk blijft.

4. Herken en bedien je doelgroep

Weet wie je doelgroep is en hoe je hen kan benaderen. Praat vanuit de behoefte van jouw klanten en dus niet automatisch vanuit jouw kennis en mijd jargon die niet vanzelfsprekend is. Google biedt goede tools om de taal van de doelgroep te vinden. In Google Analytics kun je bekijken waarop mensen binnenkomen in jouw website. En bijvoorbeeld via Google Trends kan je zien hoe vaak bepaalde zoekwoorden worden gebruikt in Google zelf. Gebruik deze informatie om de teksten op jouw website bij te schaven of op te stellen.

Heb je veel verschillende doelgroepen voor de website? Maak dan per doelgroep een aparte pagina die duidelijk en direct zichtbaar is op je homepage. Vertel op die doelgroeppagina’s heel duidelijk en met tastbare voorbeelden over de diensten die jij aanbiedt voor die specifieke doelgroep. Dit maakt het voor je klanten makkelijker te vinden wat zij zoeken en daarnaast verbetert het je vindbaarheid in zoekmachines omdat deze pagina beter aansluit bij de wens en zoektermen van die doelgroep.

Een blog in de website kan ideaal zijn om jouw doelgroep te laten zien dat je een expert bent, integreer die dan ook in je website en laat deze niet los draaien naast jouw website. Doordat deze op hetzelfde domein draait dan jouw website vergroot deze de SEO-waarde van jouw website heel erg.

Tip je van ons: Soms wijken diensten en doelgroepen dusdanig van elkaar af waardoor het wenselijk is een heel andere stijl en vormgeving te kiezen voor deze pagina’s. Houd in de gaten dat er wel één herkenbare uitstraling moet houden. Hanteer bijvoorbeeld niet opeens een heel ander menu of kleurstelling in de website wanneer iemand voor een andere doelgroep of dienst kiest. Wanneer je hier niet aan ontkomt zou ik ervoor kiezen om een landingspage te maken voor die doelgroep waarop alle informatie staat en waar mensen direct contact kunnen opnemen zodat ze niet verder hoeven (en kunnen) komen dan die specifieke pagina.

5. Deel je berichten en website op de sociale media

Heb jij een leuk stukje geschreven op je blogpagina of een nieuwe pagina aangemaakt in jouw website? Vergeet deze dan niet te delen via de sociale media kanalen zoals Facebook, linkedin en Twitter. Zorg ervoor dat iedereen die jou volgt op deze kanalen op de hoogte is van jouw bericht of nieuwe pagina. Meer bezoekers naar de website zorgt ervoor dat Google deze beter zult waarderen en jou hoger zult plaatsen in de zoekresultaten.

Tipje van ons: Probeer je website en sociale media met elkaar te linken. Wat je vaak nog wel ziet bij de wat kleinere websites is dat bedrijven wel sociale media accounts hebben maar deze niet communiceren op hun website, gemiste kans zou ik zeggen…

6. Geef de afbeeldingen een correcte naam

Als Google en andere zoekmachines de pagina’s op je website scannen, moeten ze snel kunnen zien waar deze over gaan. Waarom zou je het hen niet makkelijk maken door de afbeeldingen die je hebt geplaatst direct van een goede naam te voorzien. Zo kan je zorgen dat jouw afbeeldingen ook vindbaar zijn als bezoekers zoeken in Google naar producten die je verkoopt of diensten die jij aanbiedt.

7. Wees vindbaar en benaderbaar voor de bezoeker

Niets zo vervelend als een vraag hebben en die vervolgens nergens kwijt kunnen. Naast dat het prettig is voor de bezoeker om bedrijfsgegevens zoals een telefoonnummer of mailadres gemakkelijk te vinden op jouw site, wekt het bovendien vertrouwen bij de bezoekers en is voor sommige instanties zoals een PSP zelfs verplicht. Rechtsboven verwachten mensen minimaal de knop naar de contactpagina maar wat je tegenwoordig ook steeds vaker ziet is dat daar het telefoonnummer en mailadres is te zien die direct aanklikbaar is voor de bezoeker.

Contact opnemen is hier heel simpel, telefoonnummer en mailadres altijd in beeld en waar je het verwacht

Op de contactpagina van jouw website verwachten mensen het e-mailadres, de NAW-gegevens van bezoek- en postadres, telefoonnummers, KvK- en btw-nummer. ook is dit de plek voor relevante bedrijfsinformatie als openingstijden, bereikbaarheid en parkeermogelijkheden.

Tipje van ons: Heb je voldoende mensen en tijd om direct contact te garanderen, werk dan met een online chatfunctie zoals Casengo of Chatra. Deze zorgen ervoor dat direct contact opnemen vele malen sneller en makkelijker gaat dan de telefoon pakken of een mail sturen.

Is dit artikel interessant voor je? Lees meer gerelateerde artikelen
CMS systemen Responsive SEO Technische ontwikkelingen UX design