14
aug
2019
Miller Digital blog - Online strategie

Website checklist : Dé check-up voor online succes

Ben je benieuwd op welke punten jouw website te verbeteren is? Zodat je meer uit je website haalt en grotere online successen boekt? Wij hebben speciaal voor jou een handige website checklist ontwikkeld. Een checklist waarmee je in een half uur nagaat of je website aan alle belangrijke criteria voldoet.

Wij hebben speciaal voor jou een handige website checklist ontwikkeld. Een checklist waarmee je in een half uur nagaat of je website aan alle belangrijke criteria voldoet. En dan hebben we het over Search Engine Optimization (SEO), oftewel zoekmachine optimalisatie, conversie, gebruiksvriendelijkheid, veiligheid en de wettelijke eisen van tegenwoordig.

Lees in deze blog meer over deze belangrijke onderdelen.

Search Engine Optimization (SEO)

Je doelgroep heeft een probleem of is hongerig naar kennis om ergens een keuze in te maken. Ze gaan in Google gericht op zoek naar informatie. En waar zij in je branche op zoeken, daar wil jij op gevonden worden. Potentiële klanten komen eerder op je pagina’s terecht als je met relevante content inspeelt op hun informatiebehoefte. Eenmaal op je site kunnen ze klanten van je worden.

In onze website checklist check je de belangrijkste SEO-zaken op je site, zoals het minimum aantal woorden voor relevantie, of je zoekwoorden juist verwerkt zijn in teksten en foto’s, of je voldoende doorlinkt en wat de snelheid van je website is.

Conversiepunten in onze website checklist

Als je doelgroep, via goede SEO, eenmaal op je website terecht komt, is het belangrijk dat ze binnen enkele seconden weten wie jij bent en wat je doet voor wie. Anders klikken ze meteen weer weg. En dat is erg slecht voor SEO. Je menu, dat voor het overzicht uit maximaal zeven items mag bestaan, moet je bezoeker meteen een duidelijk beeld geven van jouw toptaken.

Mogelijkheden voor actie

Surfers zijn ongeduldig en klikken graag. Inschrijven voor een nieuwsbrief, meerdere momenten om contact op te nemen, geef ze mogelijkheden om actie te ondernemen. Maak voor elke salespagina een aparte call-to-action met een contactformulier. Link jouw sales pagina’s niet door naar je contactpagina. Want dan laat je het ijzer weer afkoelen terwijl het net heet is.

Met onze website checklist begrijp je beter waarom mensen niet of weinig contact met je opnemen. Criteria voor actieknoppen en tekstvelden in formulieren, maar ook de manier van verwoorden komen aan bod.

Gebruiksvriendelijkheid van je site

SEO en gebruiksvriendelijkheid gaan hand in hand. Op meerdere fronten. Tekstueel gezien, maar ook op technisch vlak.

Tekstuele gebruiksvriendelijkheid

Bezoekers op je website willen jouw informatie kunnen scannen en hebben geen zin om zich door een lange lap tekst te worstelen. Dan kijken ze liever bij je concurrent waar alle teksten makkelijk te behappen zijn door compacte alinea’s met pakkende koppen. Koppen die een indruk geven van wat er in de alinea te lezen is.
En als persoonlijke foto’s die teksten ook nog eens versterken is het gevoelsplaatje compleet.

Wie aan tekstuele gebruiksvriendelijkheid voor bezoekers denkt, denkt automatisch ook aan Google. De bots van Google scannen ook en waarderen paginatitels (Kop1/H1) en tussenkoppen (Kop2/H2, Kop3/H3 etc.) in hoge mate als het om relevantie gaat. Dit is meteen de reden waarom het handig is om zoekwoorden in titels en koppen te verwerken.

Technische gebruiksvriendelijkheid

Een website die traag laadt en een foto die in lagen wordt opgebouwd zijn nou niet echt bevorderlijk voor het gebruikersgemak . Linken vanaf een interne pagina naar een andere interne of externe irrelevante of niet vindbare pagina, de bekende 404-melding, ook niet. Toch komt dit vaker voor dan je denkt.

Het gebeurt ook nog vaak dat een externe pagina of artikel in hetzelfde tabblad wordt geopend in plaats van in een nieuw tabblad. Als je bezoeker het tabblad sluit, sluit hij of zij ook meteen je website. Een zeer belangrijk onderdeel van technische gebruiksvriendelijkheid is dat je site meeschaalt op ander apparaten zoals een tablet of mobiel. Daarop moet alle informatie ook goed te vinden zijn en moeten alle acties goed uit te voeren zijn.

In onze website checklist vind jij veel tekstuele en technische punten voor gebruiksvriendelijkheid waarop je je website kunt checken.

Veiligheid en AVG-maatregelen

Werk je regelmatig de updates van je CMS en plug-ins bij? Of is het je hostingpartij die dit voor jou doet? Het bijwerken ervan is essentieel voor het tegengaan van hackers en virussen. Ook goede security maatregelen/plug-ins kunnen je veel ellende besparen.

Heb je alle AVG-zaken op orde? Zoals het bekende slotje op je site. De https die aangeeft dat de persoonsgegevens die je, onder andere via contactformulieren, ontvangt bij jou veilig zijn. Ook een privacyverklaring en een verwijzing vanuit het contactformulier naar je privacyverklaring zijn noodzakelijk. In de meeste gevallen is een cookieverklaring ook aan de orde.

In onze checklist ontdek je wat de belangrijkste punten voor jouw website zijn op het gebied van veiligheid en AVG .

Download de overzichtelijke website checklist

Wil je weten of je website aan de belangrijkste succes onderdelen voldoet? Nieuwsgierig naar wat er te verbeteren valt? Download dan nu onze website checklist en ontdek de sleutels naar meer omzet via je website.

whitepaper icon

Download de overzichtelijke website checklist

Wil je weten of je website aan de belangrijkste succes onderdelen voldoet?

Nieuwsgierig naar wat er te verbeteren valt? Download dan nu onze website checklist en ontdek de sleutels naar meer omzet via je website.

Is dit artikel interessant voor je? Lees meer gerelateerde artikelen
website checklist

Wanneer heb jij een nieuwe site nodig?

Download checklist

contact