update: 16-05-2019

0

Miller Digital

Samsonweg 134

1521 RM Wormerveer

Nederland

19
mrt
2019
Miller Digital blog - Online marketing

SEO voor beginners; uitleg en tips

Search Engine Optimalization (SEO) gaat over het behalen van een zo hoog mogelijk organisch zoekresultaat in zoekmachines. Zoekwoorden die goed bij jouw website passen moeten een zo hoog mogelijk zoekresultaat krijgen. De organische zoekresultaten komen onder de Search Engine Optimalization (SEA) advertenties. SEA zijn advertenties die tegen een vergoeding bovenaan een zoekresultaat komen. Voor deze advertenties moet je dus betalen, terwijl een hoog organisch zoekresultaat gratis is.

Het belang van de A-locatie in zoekmachines is groot. De eerste pagina zorgt voor ongeveer 65% van alle clicks. De volgende elementen zorgen ervoor dat de SEO positie van je website zo goed mogelijk is:
1. Techniek
2. Content
3. Populariteit
In dit blog lichten wij deze stappen uitgebreid toe.

1. Techniek

Het eerste element voor een goede SEO positie is de techniek van je website. Met de volgende technische aspecten van een website moet je rekening houden:
1. Site laten indexeren door Google aan te melden in Search Console
2. De laadtijd van je website
3. Een logische (semantische) opbouw binnen je site
4. Geen doodlopende links, redirecten waar nodig
5. Duidelijke urls met de juiste zoekwoorden
6. Leg interne links binnen je site met de juiste zoekwoorden
7. Toon klantbeoordelingen – geen direct voordeel maar wel verkeer
8. Zorg voor een SSL certificaat op je site
9. Responsive design is een must voor je mobiele zoekresultaten

Google Search Console

Door je site map te koppelen aan Google Search Console kan er een zoekanalyse gedaan worden. Er kan worden geanalyseerd waar mensen naar op zoek zijn en wat er nog mist binnen je website.
Gebruik hiervoor de volgende link: https://search.google.com/search-console/about?hl=nl

Bovenstaand overzicht krijg je te zien door Google Search Console te installeren. Het aantal klikken spreekt voor zich, dit zijn het aantal clicks dat voortkomt uit een bepaalde zoekopdracht. De vertoningen zijn het aantal keren dat de URL in de zoekopdracht is weergegeven en bekeken door de gebruiker. Het CTR (klikfrequentie) is het percentage van alle gebruikers die op de url geklikt heeft. Tot slot de gemiddelde positie, dit is de positie die de url gemiddeld inneemt bij een bepaalde zoekopdracht.

Laadtijd

De laadtijd van je website is voor een goede SEO een zeer belangrijk. Test je eigen snelheid in de volgende link: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=nl

De website geeft een beoordeling van je mobiele en desktop website. Krijgt je laadtijd een hoge beoordeling? Top! Krijgt je laadtijd een lage beoordeling? Kijk dan goed naar de aanbevelingen van Google onder de beoordelingen. Aanbevelingen die vaak worden getoond zijn:
1. Afbeeldingen verkleinen
2. Scripts en bestanden die laden belemmeren en minimaliseren
3. Verkleinen CSS en HTML.

Volg deze aanbevelingen op en je zult zien dat je laadtijd een stuk sneller wordt. Voor een goede SEO beoordeling is dit zeer belangrijk. Het uitvoeren van deze aanbevelingen is technisch, het is aan te raden om hiervoor een bureau in te schakelen.

Opbouw van je website

Google kijkt of er een logische (semantische) opbouw in je website zit. Begin met een intro, gebruik niet teveel of te weinig tekst en zorg voor een duidelijke structuur. Categoriseer in je website om een duidelijke structuur te krijgen, overdrijf dit echter niet.

Links

Voor het optimaliseren van je website is het van belang dat de website geen doodlopende links bevat. Een goede toevoeging voor je website zijn interne links met de juiste zoekwoorden. Gebruik voor de zoekwoorden in de tekst links die doorverwijzen naar een andere pagina binnen je website.

Klantbeoordelingen

Klantbeoordelingen op je website zorgen niet voor een direct voordeel, maar wel voor meer verkeer. Bedrijven die gebruik maken van een extern bedrijf voor klantbeoordelingen krijgen een hoger organisch zoekresultaat. Bovendien valt het zoekresultaat met een klantbeoordeling meer op dan zoekresultaten zonder klantbeoordeling en geeft een hoge beoordeling een betrouwbaar gevoel.
Het externe bedrijf dat wij gebruiken voor klantbeoordelingen is Feedback Company. Bekijk hier de beoordelingen die wij van onze klanten krijgen.

SSL certificaat

Google hecht belang aan een SSL certificaat. Een SSL certificaat is een bestand die zorgt voor een betere beveiliging van gegevens tussen je website en de browser. Het zorgt ervoor dat er geen wachtwoorden, bankgegevens etc. gecodeerd worden aan mobiele apparaten.

Responsive websites

Responsive websites passen zich aan naar het scherm van de gebruiker. De grootte van beeldschermen wordt steeds diverser, dus is het belangrijk dat het responsive design van je website goed functioneert. Het is een must om een responsive design te hebben en Google hecht hier sinds de mobile-first update nog meer waarde aan.

2. Content

Het tweede element voor het verkrijgen van een goede SEO positie is de content van je website. Met de Yoast SEO plug-in voor Wordpress kun je hier zelf een beetje invloed op hebben zonder het uit te besteden aan een bureau.

Yoast SEO plug-in

Met Yoast kun je in Google de titel en meta omschrijving zelf schrijven. De paginatitel is één van de belangrijkste SEO plekken om je zoektermen in te verwerken. Als je geen zoektermen in de titel hebt staan heb je gelijk een achterstand. De paginatitel is voor de vindbaarheid in zoekmachines en de meta-omschrijving om mensen naar je website toe te trekken. Zet de belangrijkste zoekterm altijd vooraan in de titel. Je hebt 170 karakters voor de meta-omschrijving, dus gebruik deze goed.

Het is belangrijk dat je de urls van dewebsite niet vergeet. Verwerk de belangrijkste zoektermen in je url. Probeer alle onderdelen van deurl waardevol te laten zijn en zet de belangrijkste inhoud direct achter je domein. Als je een url aanpast, zorg dan voor een redirect. De redirect is een automatische verwijzing van de oude url naar de nieuwe url.

Algemene contentzaken zijn:
- Wees altijd relevant, geef antwoorden in jouw tekst
- Zoekwoordenonderzoek kan informatie geven over de zoekvraag
- Kies je titels en tussenkopjes tactisch voor optimale vindbaarheid
- Kies een focus keyword als je Yoast gebruikt, voor extra inzicht rondom je belangrijkste zoekwoord
- Denk aan je keyword dichtheid, niet te vaak herhalen.

Blogs

Om mensen naar je website toe te trekken zijn blogs zeer interessant. Gebruik in deze blogs belangrijke zoektermen voor de vindbaarheid van je website. Schrijf over bredere onderwerpen, buiten de informatie die al op je website te vinden is. Mensen zijn op zoek naar informatie en door dit te verstrekken op je website zal dit zorgen voor meer verkeer. Er zijn verschillende redenen voor het schrijven van blogs:
- Meer tekst op je site, meer urls dus beter voor Google
- Kwalitatieve en relevante blogs toont je expertniveau aan
- Google ziet websites graag gestaag groeien, in plaats van stilstaan
- In je blog kan je vaak meer en andere zoekwoorden kwijt die niet passen in de gewone site

Gebruik de juiste zoekterm voor je product op de website. Als mensen via een ander synoniem opzoek naar producten op jouw website, loop je veel verkeer mis. Een simpel  voorbeeld hiervan:
Mensen zijn opzoek naar een laptop. Op je website verkoop je laptops, alleen wordt voortdurend de term computers gebruikt. Via zoekmachines zoeken mensen op de zoekterm laptops, alleen krijgt je website een laag zoekresultaat doordat het de zoekterm computers gebruikt. Doe daarom van tevoren goed onderzoek naar de juiste zoekwoorden.

Zoekwoordenonderzoek

Om tot de juiste zoekwoorden te komen kan er een zoekwoordenonderzoek gedaan. Je kan bureaus inschakelen, maar ook zelf een heel eind komen door het gratis zelf te doen. Dit doe je door goed na te denken over de zoektermen die mensen voor je website kunnen gebruiken. Zoek je zoekterm in Google en kijk naar de gerelateerde zoekopdrachten onderaan de pagina. Dit zijn de zoektermen die mensen vaak zoeken in combinatie met de desbetreffende zoektermen. Gebruik daarnaast bijvoorbeeld de zoekwoordenplanner van Google Ads. In de zoekwoordenplanner krijg je een schatting per zoekterm van het volume mensen dat zoekt naar de desbetreffende zoektermen. Op deze wijze kun je een basis zoekwoordenonderzoek doen zonder het te hoeven uitbesteden.

Afbeeldingen taggen

Vergeet niet de afbeeldingen op je website. Google leest met je afbeeldingen mee. Vul waar mogelijk altijd een alt tag en title tag in. Gebruik een specifiek zoekwoord als naam. Bij bepaalde zoekresultaten komen de afbeeldingen ook bovenaan. Als je afbeeldingen vooraan staan kan dit voor meer verkeer op je website zorgen.

Tot slot nog enkele tips voor de content op je website:
-  Schrijf unieke teksten, Google ziet snel wanneer je teksten kopieert. Pagina’s met overgenomen teksten krijgen een lager zoekresultaat.
- Maak teksten met een lange houdbaarheid, zorg dat het voor een lange periode relevant blijft.
- Zorg dat je website conversiegericht is ingericht. Je website heeft een doel, bijvoorbeeld het opnemen van contact of de aankoop van producten. Zorg ervoor dat je website er op is ingericht dat mensen naar dit moment gestuurd worden.

3. Populariteit

Het laatste element van SEO is de populariteit van je website. De populariteit van je website is van groot belang voor Google. Dit wordt gebaseerd op de volgende aspecten:
- Veel websites linken naar jouw site en content
- Er zijn veel links vanuit social media naar jouw site
- Grotere sites dan die van jou linken naar jouw site

Veel bezoek naar je website, maakt je website interessant. Het is namelijk een teken van autoriteit en vertrouwen. Let hierbij wel op de volgende zaken:
- Je kan links kopen, maar let op ‘black hat’ aanbieders. Dit zijn aanbieders die het algoritme van de zoekresultaten manipuleren, waardoor minder relevante pagina’s hoger scoren.
- Links ruilen met anderen wordt afgeraden
- Zorg dat je relevante links krijgt van sites met een vergelijkbaar onderwerp

Om te controleren wie er naar jou website linken, kun je de tool in de volgende link gebruiken:
https://ahrefs.com/nl/backlink-checker

Waardevolle links

Het heeft geen zin om te linken om het linken, Google heeft dit door. Zorg dus voor links met waardevolle content. De content op deze pagina’s moet één of meerdere keren teruglinken naar je website. Denk hierbij aan de anchor tekst. Dit is de tekst die zichtbaar is als je een link naar een andere pagina maakt.

Social media

Vergeet niet om berichten te delen via social media. Kijk of een pagina visueel aantrekkelijk genoeg is om te kunnen delen op social media. Veel interactie op je social media kanalen verhoogt je populariteit.

Overige informatie

- Google geeft persoonlijke resultaten op basis van locatie, interesses en geschiedenis
- Zorg dat je website visueel en technisch op orde is
- Verbeter stap bij stap, het kan wel even duren
- Je kan zoekwoorden testen via AdWords

Meer weten over SEO? Neem dan gerust contact met ons op.

Is dit artikel interessant voor je? Lees meer gerelateerde artikelen
laadtijd SEO yoast

contact