20
mrt
2019
Miller Digital blog - Online marketing

Voice Search; wat is de impact op je SEO ?

Voice Search is razendsnel aan het groeien. In de VS wordt het al door een groot deel van de mensen gebruikt en naar verwachting zal het gebruik ook in Nederland snel gaan toenemen. Bekende apparaten die werken op basis van Voice Search zijn Google Home, Amazon Alexa en Google Assistent. Deze apparaten herkennen wat je zegt, praten tegen je terug en voeren een opdracht uit. In het derde kwartaal van 2018 werd er wereldwijd al door 29,8% van de mensen gezocht via Voice Search. Het belang van een goede vindbaarheid op Voice Search hoeven wij daarmee niet te onderschrijven.

Gebruik van Voice Search

Mensen gebruiken Voice Search voor verschillende doeleinden. Denk hierbij aan het afspelen van muziek, het maken van een boodschappenlijstje of het zoeken van een restaurant in de buurt. Probeer  te bedenken welke vragen mensen zullen stellen in relatie tot jou bedrijf, product of dienst. Door op je website vragen van klanten te beantwoorden zal je website een hogere SEO positie krijgen. Wat opvalt is dat meer dan 20% van de zoekopdrachten lokale zoekacties zijn, bijvoorbeeld informatie over winkels in de buurt. Om hierop gevonden te worden kun je veel termen als 'in de buurt' of 'dichtbij' gebruiken in titels, teksten en links. Op deze manier zorg je ervoor dat je website bij lokale zoekacties een hoog zoekresultaat krijgt.

Verder blijft het natuurlijk van belang dat je alle aspecten voor de SEO positie van je website optimaliseert. Lees hier meer over in onze SEO basis blog of SEO advanced blog.

Voice Search in Nederland

Uit onderzoek van het onderzoeksbureau IPSOS is er naar voren gekomen dat er in 2018 slechts een derde ooit heeft gehoord van de diensten van Siri of Google Assistent. Slechts 12% geeft aan ooit gebruik te maken van Siri, gevolgd door 8% die weleens gebruik maakt van Google Assistent. Amazon Alexa wordt slechts door 1% van de mensen gebruikt. Naar verwachting zullen deze percentages de komende jaren enorm gaan stijgen. Siri zou vooral worden gebruikt door mensen van onder de 35 jaar, terwijl Google Assistent vooral wordt gebruikt door mensen van tussen de 35 en 55 jaar oud.

Hoe optimaliseer ik voor Voice Search?

Het is van belang om de intentie van de zoekopdrachten te bepalen. De volgende intenties van zoekopdrachten worden onderscheiden van elkaar:
1. Informatief: op zoek naar informatie
2. Navigatie: op zoek naar een bedrijf of specifieke locatie
3. Transactioneel: voor het doen van een betaling of bestelling

Om op Voice Search een hoge SEO positie te verkrijgen is het van belang dat je website de bovenstaande informatie verstrekt. Zorg ervoor dat je op de website vragen met de bovenstaande zoekintenties beantwoord.

Tool voor zoekopdrachten

Om te achterhalen welke zoekopdracht mensen gebruiken bij een zoekwoord, kun je gebruiken van de de volgende tool: https://www.answerthepublic.com. Bij deze tool krijg je een web met zoekopdrachten te zien die horen bij een bepaald zoekwoord.

Conclusie

Het gebruik van Voice Search is enorm aan het toenemen en zal dit naar verwachting de komende jaren blijven doen. Om een hoog zoekresultaat te krijgen moet je hier goed op inspelen. Zorg dat je vragen van klanten beantwoord en bij lokale zoekresultaten een hoge positie krijgt. Het is van belang dat je hierbij onderscheid maakt tussen de verschillende zoekintenties van mensen. Een tool voor het vinden van vragen bij bepaalde zoektermen is Answerthepublic.

Meer weten over Voice Search? Neem gerust contact met ons op.

Is dit artikel interessant voor je? Lees meer gerelateerde artikelen
SEO Voice Search Websites