24
apr
2018
Miller Digital blog - Online strategie

Wat is een Google snippet ?

Het is geen geheim dat vrijwel iedereen hun zoektocht naar iets op internet begint bij de Google zoekmachine. Over hoe je kan zorgen dat jouw SEO positie goed op orde is hebben wij al diverse keren geschreven. Maar wat nou als de SEO score goed is maar de teksten die potentiele website bezoekers te zien krijgen niet. Dan kan het zo zijn dat je op plek 2 in Google staat maar dat mensen toch op de website van jouw concurrent klikken. In dit blog leg ik uit wat je kan doen om te zorgen dat naast jouw SEO positie ook jouw Google snippet op orde is. Eerst krijg je antwoord op de vraag ‘Wat is een snippet?’.

Wat is een snippet?

Een snippet (zoekresultaat in Google) heeft één enkel doel: de zoeker overtuigen om op jouw zoekresultaat te klikken. De snippet bevat deze onderdelen: een meta-titel, URL, meta-beschrijving en soms ook data zoals ratings en sitelinks. De snippet die getoond kan worden in Google wordt gevoed uit twee plekken namelijk uit de Google spider zelf en uit jouw website. Sitelinks zijn links naar subpagina's (zoals portfolio of blog) van de website, Google bepaalt zelf of deze getoond worden en welke hij toont. De overige data in de snippet komen uit jouw website. Over het algemeen kan je deze data ook 1 op 1 terugvinden op de webpagina maar dit hoeft niet altijd zo te zijn. Wanneer je in jouw CMS of in de code van jouw pagina de meta titel en meta omschrijving niet invult zal Google zelf dit gaan bepalen, dit zal niet altijd leiden tot de meest mooie en converterende resultaten. Hier zijn genoeg voorbeelden online van te vinden:

Wat zijn de belangrijkste onderdelen van een snippet?

De twee belangrijkste onderdelen van de Google snippet zijn de titel en de meta-beschrijving. Belangrijk om je te realiseren is dat het goed invullen van de omschrijving niet zorgt voor een betere SEO positie. Dit houdt in dat de omschrijving tegenwoordig geen invloed uitoefent op hoe hoog je in Google komt te staan. Google heeft namelijk zelf algoritmes die bepalen wanneer een pagina relevant is voor een zoekopdracht. Ze kijken eerder naar de kwaliteit van de content op de pagina dan naar de meta-beschrijving. Het is natuurlijk wel van belang dat deze uitnodigend is voor de bezoeker en dat hij verleid wordt om te klikken op het resultaat. De titel daarentegen is wel van waarde voor de SEO positie van jouw website, zorg dat deze goed aansluit en relevant is voor de pagina en dat jouw belangrijkste zoekwoorden hier ook in verwerkt zijn.

Meta-keywords

Naast de titel en beschrijving is er ook nog een metatag die in het verleden veel invloed had op hoe Google jouw website positioneerde in de zoekresultaten: het meta-keyword. Dit zijn een enkele losse woorden die jouw pagina omschrijven en hierdoor informatie aan Google geven over de inhoud.
Maar omdat het met deze woorden heel makkelijk was voor bijvoorbeeld spammers om misbruik te maken heeft Google hun algoritme aangepast en hebben keywords geen invloed meer voor de snippet en het Google resultaat en zijn dus zinloos geworden.

Zoals in de intro al aangegeven zorgt het invullen van de snippet niet direct tot een betere score in de Google resultaten maar het is wel heel belangrijk om goed in te stellen. In veel CMS-en, zoals Wordpress met de toevoeging van de Yoast plugin, kun je dit per pagina zelf doen. De Yoast plugin zorgt er tevens direct voor dat je in de backend kan zien hoe Google jouw pagina gaat tonen en dat je precies genoeg karakters gebruikt. Het is natuurlijk zonde als jouw titel wordt afgesneden in de snippet.

Hieronder nog even wat je in onze ogen niet en wel moet doen.

Niet doen:

  1. Niet relevant zijn. Wanneer de tekst die je in de titel en de omschrijving gebruikt niet representatief is voor de pagina die achter de klik zit zal Google je niet belonen met een mooie plek in zijn resultaten. Daarnaast moet je dit zelf ook niet willen natuurlijk, waarom zou je iemand iets anders voorhouden dan wat er op de pagina staat?
  2. Gebruik nooit voor de titel en omschrijving dezelfde tekst.
  3. Probeer de standaardtermen als “home” of “over ons” te vermijden in de titels, deze voegen vrijwel geen waarde toe omdat ze de bezoekers niet zeggen.
  4. De snippet niet invullen. Google gaat deze dan zelf invullen en dit is praktisch nooit wat je zelf zou willen vertellen.
  5. Dezelfde tekst voor meerdere pagina’s gebruiken, zoals bij punt 1 al aangegeven: wees zo relevant mogelijk in de meta-titel en omschrijving.

Wel doen:

  1. De titel die getoond wordt op de desktop mag maar 70 tekens lang zijn, dit is inclusief spaties. Voor de mobiele zoekresultaten gelden andere regels en mag de titel 180 tekens lang zijn. Ons advies; hanteer de 70 karakters zodat het op alle schermen goed getoond wordt.
  2. De omschrijving mag tegenwoordig 300 tekens lang zijn, dit is wel inclusief spaties. Gebruik deze ruimte dan ook ten volle. Alles wat langer is dan de veilige grens van 300 tekens wordt afgekapt met drie punten... De omschrijving op mobiele apparaten mag maar 210 karakter lang zijn, houdt dit in de ideale setting dan ook aan zodat ook deze op alle schermen goed getoond wordt.
  3. Zorg voor een pakkende tekst, houdt in gedachte dat je wilt dat mensen op de link klikken. De regel is dat een goede snippet deze drie onderdelen dient te bevatten: een call to action, zoektermen waar je graag op gevonden wilt worden en een korte intro van de informatie van de pagina. Wanneer je dit in gedachte houdt zal de snippet al snel goed zijn.

Recensies tonen in jouw Google resultaat

Wat je tegenwoordig ook steeds meer ziet is dat er Google resultaten zijn met sterren. Dit komt omdat deze site de recensies meegeeft in de informatie die zij naar Google zenden. Dit doen ze door middel van een rich snippet. Als je de term rich snippets naar het Nederlands vertaald word het al snel duidelijker wat het precies is: “Verrijke stukjes” Wij als webdesigners geven in stukjes code mee dat dit meegezonden moet worden naar Google. Vooral bij recensies zie je dat dit veel kan helpen omdat je hiermee kan aangeven dat jij een betere score hebt dan die van de buurman op de zoekresultaatpagina.

Het toevoegen van rich snippets kan zorgen voor meer doorkliks naar jouw website omdat de snippet nog veel relevanter voor de bezoeker is.

Er zijn verschillende types rich snippets beschikbaar, de rich snippet voor een recensies heb ik net al genoemd maar je kan rich snippets ook gebruiken voor bijvoorbeeld:

  • Auteurs van een artikel meegeven in naam en portret
  • Producten die je aanbiedt op een pagina
  • Recepten, geef bijvoorbeeld in de snippet direct aan hoelang het bereiden duurt of wat je nodig hebt voor dit recept.
  • Een tracklist van een cd, geef direct in de resultaten aan welke nummers er op een cd staan.

Gevoelsmatig zou je denken dat het toevoegen van één van bovenstaande rich snippets ervoor kan zorgen dat mensen niet meer doorklikken naar jouw site omdat je al heel veel informatie hebt gegeven in de Google zoekresultaat maar niets is minder waar. De praktijk wijst uit dat het gebruiken van rich snippets er juist voor zorgt dat je veel meer opvalt in de resultaten en hierdoor zullen er uiteindelijk meer bezoekers doorklikken naar jouw website.

Er is alleen iets heel vervelends aan rich snippets, er is geen garantie dat Google deze ook echt toont. Sommige rich snippets worden helemaal niet opgenomen in het resultaat en sommige soms wel en soms niet. Dit is voor ons als webbouwers (en natuurlijk onze klanten) zeer vervelend omdat er geen pijl op te trekken is.

Het schrijven van goede Google snippets is natuurlijk iets waar wij onze klanten ook graag en steeds vaker mee mogen helpen. Dit kan als onderdeel van een volledige contentstrategie maar vaak doen we dit ook op basis van het doorlopen van jouw website en per pagina de titel en omschrijving te verbeteren.

Mocht je onze ondersteuning willen bij het goed opzetten van jouw Google resultaat aan de hand van de informatie over "Wat is een snippet"? Bel dan Remco even om hierover te overleggen.

Is dit artikel interessant voor je? Lees meer gerelateerde artikelen
Meer bezoekers SEO