11
mrt
2015
Miller Digital blog - E-commerce

Google gaat mobielvriendelijkheid belonen

Misschien heb jij een eigen website en heb jij ondertussen van Google al een berichtje gehad omtrent het feit dat over een ruime maand (om precies te zijn vanaf dinsdag 21 april 2015) Google website die mobielvriendelijk zijn gaat bevoorrechten met een hogere positie in de zoekresultaten op de mobiele apparaten ten opzichte van websites die dit niet zijn. Deze aanpassing in het algoritme zal volgens Google zelf “grote impact” hebben voor vele websites die momenteel online staan.

Frustraties alom…

Niets is zo vervelend als het openen van een webpagina die hoog in de Google zoekresultaten staat op bijvoorbeeld jouw smartphone en dan tot de conclusie komen dat deze webpagina helemaal niet mobielvriendelijk is. Het menu is vaak te klein waardoor je altijd precies op het verkeerde knopje drukt, de teksten zijn niet te lezen zonder in te zoomen, de pictogrammen zijn veel te klein en de grootste doodsteek is dat de styling uit elkaar “klapt”. Wat doe je in dat geval? Inderdaad, je verlaat deze pagina zo snel mogelijk. Het is geen geheim dat Google belang hecht aan een positieve gebruikerservaring voor een ieder. Door de groei van mobiel internet (waar ik later in dit artikel nog even kort op terugkom) heeft Google besloten om dit ook als criterium te gaan laten meewegen in de ranking. Dus voortaan is het bijvoorbeeld niet alleen meer belangrijk dat je site snel laadt, er leuk uitziet, interessante en genoeg informatie biedt maar dus ook dat deze goed werkt op zowel mobiel als op desktop. Omdat Google graag de online zoekers wil gaan tonen dat een website zoveel mogelijk heeft gedaan om het gebruiksgemak te verhogen gaan er per 21 april dus twee grote veranderingen plaatsvinden. De websites die mobielvriendelijk zijn komen hoger in de resultaten te staan en krijgen een zogenaamde badge waardoor in 1 oogopslag te zien is dat deze website goed zal reageren wanneer je deze bekijkt op een mobiel apparaat.

Wanneer is een website mobielvriendelijk?

Simpel gezegd is jouw website mobielvriendelijk wanneer het gebruiksgemak is geoptimaliseerd voor mobiele apparaten zoals smartphones en tablets. Dit zijn webpagina’s die speciaal zijn ontwikkelt voor mobiele weergave maar natuurlijk ook websites die zijn gebouwd met een responsive design. Websites met responsive design passen zich volledig aan naar de resolutie van het scherm waarop de website wordt bekeken. Dit kan resulteren in het feit dat een website er op de smartphone heel anders uitziet dan op de desktop wat altijd weer het gebruiksgemak ten goede komt.

Wat zijn enkele van de eisen?

Google is gelukkig voor de website eigenaar en bedrijven zoals ons heel expliciet over de eisen die zij stellen aan websites en geeft je zelfs tips hoe je beter kan scoren. Enkele van deze tips zijn redelijk goed toe te passen voor vrijwel iedereen:

  • Zorg dat alle links goed aan te klikken zijn, dit doe je bijvoorbeeld door te zorgen voor voldoende afstand tussen de linkjes die je plaatst en op tijd over te schakelen naar een zogenaamd “hamburger menu”.
  • Zorg dat er niet gezoomd hoeft te worden om alle teksten goed te kunnen lezen.
  • Horizontaal scrollen mag op een mobiel apparaat nooit, dit is een teken dat de pagina niet geoptimaliseerd is voor mobiele apparaten.
  • Gebruik geen flash of andere plugins of programma’s die niet werken op mobiele apparaten. Tot vorig jaar hadden wij op onze website nog een hele mooie flashbanner staan. Niemand die de website bezocht op een tablet of smartphone kon deze zien, ook een dooddoener…

Dit zal je vast wel kunnen testen?

Jazeker! Zoals eerder al gezegd is Google over het algemeen altijd erg meedenkend met de website eigenaar en nu is dat niet anders. Google heeft een tool online gezet die ervoor zorgt dat elke website gecontroleerd kan worden op mobielvriendelijkheid.

Testen doe je hier: https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/

kan je een korte test doen op jouw website. Google verteld je dan of jouw website goed genoeg is voor de befaamde badge die zij gaan uitdelen vanaf 21 april. Wij hebben dit natuurlijk ook gedaan en zoals het een internetbureau als Miller Digital betaamd hebben wij een maximale score. Mocht jouw website deze maximale score niet hebben dan gaan wij graag samen met jou op zoek naar de meest efficiënte oplossing om dit wel voor elkaar te krijgen binnen jouw mogelijkheden.

Is mobielvriendelijk nou echt zo belangrijk?

Ach wat is belangrijk, dat bepaal je natuurlijk helemaal zelf MAAR alleen al om het feit dat Google je gaat belonen voor bijvoorbeeld de responsiveheid van jouw website is onze raad zeker om te zorgen dat wanneer jouw website nog niet responsive is dit zo snel mogelijk in orde te maken. Vaak gehoord is dat mensen (en ikzelf heb mij daar ook schuldig aan gemaakt) roepen dat het enige is wat mobiele website bezoekers doen op een mobiele website is het telefoonnummer of adres opzoeken. Toevallig las ik vorige week een artikel over dat momenteel bij Zalando (voor diegene die hen niet kennen, 1 van de grootste e-commerce sites in Europa) 48% van de bezoekers via een mobiel apparaat komt, dat is dus bijna fifty-fifty. De verwachting van Zalando is dat dit het komende jaar met nog 20% zal groeien wat neerkomt op dat het aantal mobiele bezoeken groter is dan die via de desktop.  Wat zou er met Zalando gebeurt zijn als zij niet mobielvriendelijk waren geweest na 21 april…

Is dit artikel interessant voor je? Lees meer gerelateerde artikelen
Responsive SEO Technische ontwikkelingen