25
okt
2018
Miller Digital blog - E-commerce

Wat is een abandoned cart en hoe kan je hiermee de conversie verhogen?

Webshops hebben er mee veel te maken: bezoekers die de shop bezoeken, artikelen in het winkelmandje doen en vervolgens niet afrekenen. Er zijn veel redenen om de webshop te verlaten en niets te kopen, maar uiteindelijk zie je bezoekers graag terugkomen naar je webshop om alsnog de aankoop te voltooien. Wat kun je doen wanneer een bezoeker het winkelwagentje verlaat? En hoe optimaliseer je je conversie op de verkooppagina? Daar gaat dit blog over.

Het verlaten van een winkelwagentje (abandoned cart) op je webshop kan door verschillende redenen komen. Bezoekers zijn nou eenmaal snel afgeleid. Het internet is een plek waar zij veel verschillende impulsen te verwerken krijgen en dus de focus kunnen verliezen op het moment dat zij het product in het mandje hebben gedaan. Het is ook een plek waar de bezoeker eenvoudig een vergelijking kan maken met een andere aanbieder van hetzelfde product.

Veel voorkomende redenen voor het niet voltooien van een aankoop zijn:

  • De bezoeker is nog niet klaar voor de aankoop; een bezoeker is soms nog niet helemaal klaar voor de aankoop en kijkt eerst wat rond op verschillende pagina’s. Pas na het doen van prijsvergelijkingen is de bezoeker klaar voor een aankoop.
  • De bezoeker heeft twijfels of het vertrouwen is laag; tijdens het doorlopen van het koopproces op je pagina is het mogelijk dat de bezoeker twijfels krijgt bij het product of de aanbieder. Dat kan door slechte foto’s of gebrekkige productinformatie.
  • De bezoeker heeft vragen; tijdens het koopproces is het mogelijk dat de bezoeker vragen heeft over de aankoop, levering of de service na de aankoop. Het komt voor dat deze vragen alleen (telefonisch) door de klantenservice vooraf beantwoord kunnen worden.
  • De verzendkosten zijn te hoog; aanbieders bieden niet altijd dezelfde verzendkosten aan waardoor een mogelijke koper eerst de zoektocht naar de laagste verzendkosten wil voltooien.
  • Het winkelmandje dient als ‘boodschappenlijstje’; bezoekers willen aan het winkelmandje af en toe een product toevoegen. Wanneer zij dan na enkele dagen of weken een aantal producten aan het winkelmandje hebben toegevoegd kan het minimale bestellingsbedrag worden bereikt voor gratis verzending.
  • De gewenste betaalmethode is niet mogelijk; de vele betaalmogelijkheden zorgen ervoor dat bezoekers mogelijkheden hebben. Niet elke webshop biedt alle betaalmogelijkheden aan waardoor sommige bezoekers het ergens anders proberen.

Door een aantal marketingtechnieken in te zetten is het mogelijk om de bezoekers alsnog richting die aankoop te sturen. Door gerichte e-mailcampagnes, de inzet van pop-ups en andere vormen van remarketing worden bezoekers op andere kanalen nog herinnerd aan wat ze in het winkelmandje hebben laten liggen.

Gerichte e-mailcampagnes

Het verzenden van e-mails naar bezoekers die vroegtijdig het aankoopproces verlaten is een techniek die de verkoopcijfers van jouw shop sterk kan verbeteren. Wanneer de bezoeker om welke reden dan ook het winkelwagentje achterlaat is het met gerichte en persoonlijke e-mails mogelijk deze alsnog tot de aankoop te sturen. Vraag bezoekers zo vroeg mogelijk in het koopproces om hun e-mailadres en een profiel aan te maken. Doordat je over een e-mailadres beschikt of de bezoekers ingelogd zijn op hun profiel is het mogelijk met gerichte en persoonlijke e-mails 1-op-1 te communiceren met bezoekers. Door uitgaande links in de e-mails te voorzien van Google Analytics campagnevariabelen is het mogelijk de CTR (doorklikpercentage) van de verzonden mails, conversiepercentage van de webshop en omzet te analyseren.

Eenmalige pop-up

Bezoekers houden niet zo van pop-ups, maar deze kunnen wel commercieel interessant zijn. Door bezoekers bij hun herbezoek een pop-up te tonen met de producten die zij hebben laten liggen in het winkelmandje herinner je ze aan de vorige aankoop-intentie. Met de optie om met één druk op de knop de winkelmand te legen of verder te gaan met de gevulde winkelmand voorkom je irritatie.

Remarketing

Niet alleen e-mail is een goed remarketing-middel, maar een combinatie van meerdere kanalen zorgt voor de hoogste effectiviteit. Door met Google Adwords aan de slag te gaan is het mogelijk om de verloren bezoekers op een ander kanaal naar de abandoned cart terug te sturen. Maak remarketinglijsten aan in Adwords met de profielen van bezoekers die producten in het winkelwagentje achterlaten. Hiermee is het mogelijk via display advertisement ze elders tot die uiteindelijke verkoop te verleiden. Dit geldt ook voor social retargetting. Profielen van bezoekers met een abandoned cart worden gekoppeld aan de geschikte interesses en doelgroepen. Hiermee kunnen gerichte acties getoond worden op de sociale kanalen.

Heb je vragen over een abandoned cart en het inzetten van e-mailcampagnes, display-advertisement of andere vormen van remarketing? Bel dan Remco even en hij helpt je graag verder.

Is dit artikel interessant voor je? Lees meer gerelateerde artikelen