13
apr
2017
Miller Digital blog - Online marketing

Verhoog de zoekresultaten van jouw site met linkbuilding

Heb je zelf al alle tips en trucs voor een goede SEO uitgevoerd, maar blijft je ranking in de zoekmachines laag? Dat je website hoog in de organische zoekresultaten verschijnt, na wat SEO aanpassingen, is niet vanzelfsprekend. Linkbuilding kan je helpen om wel hoger in de ranking te verschijnen.

Wat is linkbuilding?

Google wordt niet alleen van je website enthousiast als deze snel functioneert of waardevolle content bevat. Ook het aantal externe sites die terug naar jouw website linken kunnen hiervoor zorgen. Hiermee meet Google namelijk de kwaliteit van de inhoud van je site. Dit betekent niet dat jij ervoor moet zorgen dat er zoveel mogelijk links vanaf externe sites naar jouw site terug linken. Bij linkbuilding gaat het er juist om dat deze links een kwalitatieve waarde hebben. Hiermee wordt bedoeld dat de content van de externe links relevant moet zijn aan de content waarnaar op jouw site wordt gelinkt. Hoe meer van dit soort externe links naar jouw website linken, hoe hoger Google jouw site beoordeeld.

Linkprofiel

Het meten van de kwaliteit van je site op basis van relevantie externe links, wordt ook wel linkpopulariteit genoemd. Om er zeker van te zijn dat de externe sites over dezelfde onderwerpen spreken als de naar jouw gelinkte site, analyseert Google je linkprofiel. Dit is een overzicht waarin alle links naar jouw website staan en de woorden die in de ankerteksten worden gebruikt.

Een ankertekst is de zichtbare tekst die wordt gebruikt om een link aan te koppelen. Aan de hand van deze teksten probeert Google erachter te komen wat er op de link staat. Een ankertekst zoals ‘Neem contact op voor meer informatie’ is voor Google beter te begrijpen dan bijv. ‘Klik hier’ voor meer informatie.

Niet alleen het linkprofiel van jouw eigen site is belangrijk, maar ook die van de verwijzende sites. Een hoge linkpopulariteit van deze sites hebben een positieve invloed op de waardering door Google voor jouw site.

Blijvende waarde

Naast dat linkbuilding voor hogere zoekresultaten kan zorgen, is ook een groot voordeel dat de waarde die je opbouwt blijvend is. Zo lang de externe links blijven bestaan, blijft de waarde in stand. Dit is anders dan bijvoorbeeld een Google AdWords campagne. Hiermee kun je ook hoog in de zoekresultaten verschijnen, maar zodra jij stopt met betalen verdwijnen deze resultaten gelijk. Er wordt dus geen blijvende waarde opgebouwd en bij linkbuilding wel.

Meer relevante bezoekers

Wanneer externe sites met relevante content naar jouw site linken, kan dit er ook voor zorgen dat er meer relevante bezoekers op jouw site terecht komen. Hoe meer van dit soort bezoekers op je site terecht komen, hoe hoger de kans is dat zij een product of dienst bij je afnemen. Dit kan natuurlijk voor hogere conversies zorgen, maar ook de populariteit van je website neemt hierdoor toe. Wat automatisch er weer voor kan zorgen dat je hoger in de zoekresultaten verschijnt.

Linkbuilding is niet eenvoudig

Ondanks dat linkbuilding inzetbaar is voor elke website, betekent dit niet dat het gemakkelijk zelf uit te voeren is. Aan de hand van jouw linkprofiel moet in kaart worden gebracht welke externe sites relevant aan jouw content kunnen zijn. Op dit soort sites kun je kwalitatieve backlinks creëren. Dit is vaak een ingewikkeld en tijdrovend proces, waardoor het uitbesteden van linkbuilding een stuk aantrekkelijker en goedkoper kan zijn. Het is hierbij wel belangrijk om een professioneel bureau in te schakelen. Er zijn genoeg bedrijven op de markt aanwezig die juist zoveel mogelijk backlinks plaatsen op zo veel verschillende sites. Dit kunnen ook sites zijn die niet relevant aan jouw website zijn.

Door op deze manier betere SEO resultaten proberen te krijgen, wordt ook wel ‘Black hat’ SEO genoemd. Dit houdt in dat er geen legitieme technieken worden ingezet om zoveel mogelijk links te verkrijgen. Als Google in de gaten krijgt dat jouw site opeens heel veel backlinks krijgt van dit soort sites, dan zal Google je juist lager in de zoekresultaten plaatsen. Bij ‘White hat’ SEO is wordt er wel met behulp van legitieme technieken rekening gehouden met de richtlijnen van Google. Hierbij worden geen regels overtreden waarop Google je kan straffen. Tussen de ‘Black hat’ en ‘White hat’ SEO is ook ‘Grey hat’ SEO aanwezig. Het woord zelf zegt het eigenlijk al, dit is een grijs gebied wanneer het tot legitieme technieken komt voor betere SEO resultaten. Maar ook dit zijn eigenlijk technieken waar van te voren al te verwachten is dat deze uiteindelijk onder de ‘Black hat’ categorie gaan vallen. Deze technieken kunnen dan ook later alsnog gestraft worden. Het is dus belangrijk om een bureau in handen te nemen die zorgt voor professionele en kwalitatieve links, met behulp van de correcte technieken.

Hoe kunnen wij hierbij helpen?

Linkbuilding is een proces dat veel tijd in beslag neemt en zonder de benodigde expertise kan dit erg oplopen en daardoor ook kosten met zich meebrengen. Wij kunnen je ondersteunen bij het succesvol inzetten van linkbuilding voor jouw site. Door geoptimaliseerde content te schrijven, deze te verspreiden in ons netwerk en hier links naartoe te creëren, zorgen wij voor een succesvolle linkbuilding strategie voor jouw site.

Ben jij benieuwd naar wat wij voor jou kunnen betekenen en welke mogelijkheden er allemaal zijn? Neem dan snel contact met ons op!

Is dit artikel interessant voor je? Lees meer gerelateerde artikelen
Meer bezoekers SEO

Nieuwsgierig naar de investering voor een nieuwe site of shop?

Gelijk uitrekenen!

contact