update: 09-05-2023
0
Miller Digital
Samsonweg 134
1521 RM Wormerveer
Nederland
Het gebeurd vaak genoeg wanneer je aan een bedrijf vraagt waarom zij social media gebruiken dat zij antwoorden met: ‘Omdat iedereen het doet’. Dit is onwijs jammer, want er zijn zoveel voordelen wanneer je social media goed inzet. Wij vertellen daarom graag de belangrijkste voordelen, zodat jij altijd weet waarom jij social media voor jouw bedrijf zou moeten gebruiken.
Online aanwezigheid
Door social media voor jouw bedrijf in te zetten kun jij de online aanwezigheid van je bedrijf vergroten. De bekendste social media kanalen zoals Facebook, Instagram, Pinterest, etc. blijven groeien en ook het aantal nieuwe kanalen blijft toenemen. Dit komt doordat het aantal gebruikers van deze social media kanalen ook blijft toenemen. Zo heeft Facebook in Nederland aan het begin van 2017 10,4 miljoen maandelijkse gebruikers, 800.000 maandelijkse gebruikers meer dan in 2016. Ook in het aantal bedrijven die dit kanaal inzetten is een stijging te zien. Ook het snel groeiende Instagram kent in 2016 een groei van 2,1 miljoen naar 3,2 miljoen maandelijkse gebruikers in Nederland.
Verspreiden van content
Doordat de groei in het aantal gebruikers en de social media kanalen zo drastisch toenemen, betekent dit ook dat het verspreiden van content onwijs groeit. Het reageren, delen en ‘liken’ van berichten, video’s en andere content is heel eenvoudig voor gebruikers en zorgt ervoor dat het bereik van je content toeneemt. Met behulp van een groot bereik, kun je niet alleen je doelgroep beter bereiken, maar kan ook de naamsbekendheid van je bedrijf toenemen. Strategische en specifieke social media campagnes kunnen hierop inspelen.
Door het verspreiden van content kan niet alleen je doelgroep jouw beter leren kennen, maar jij ook je doelgroep. Je kunt onderzoeken wat er speelt onder je doelgroep en waar de interesses liggen. Deze informatie kan als waardevolle input dienen voor nieuwe content en strategieën.
Gerichte targeting
Social media maakt het mogelijk om campagnes te ontwikkelen die zijn ingericht op een specifieke doelgroep. Voor bijvoorbeeld een Facebookcampagne zijn er onwijs veel targettingopties mogelijk. Deze zijn onderverdeeld in vier hoofdcategorieën, namelijk locatie, demografie, interesses en gedrag. Hierbij kun je targetten op de precieze plek waar iemand zich bevindt, tot een bepaalde levensgebeurtenis, zoals bijvoorbeeld ‘verhuisd’, die een persoon heeft meegemaakt. Zo kun jij heel specifiek je doelgroep omschrijven en selecteren en ervoor zorgen dat je boodschap bij de juiste persoon komt.
Interactie makkelijk aangaan
Er is eigenlijk geen makkelijkere manier om de interactie met je doelgroep aan te gaan, dan via social media. Door verschillende berichten, posts en campagnes kun jij ervoor zorgen dat je doelgroep zich betrokken met je bedrijf voelt. Zo kunnen zij geactiveerd worden om te reageren op verschillende posts en om jouw content delen. Op deze manier worden jouw posts snel verspreid en neemt het bereik hiervan toe. De online aanwezigheid en daarmee de naamsbekendheid van je bedrijf kan hierdoor sterk toenemen.
Het aangaan van de interactie met je doelgroep kan naast het stukje klantcontact, ook een geschikte manier voor klachtenmanagement zijn. Consumenten kunnen online steeds gemakkelijker hun mening geven. Dit betekent ook dat je te maken kan krijgen met ontevreden consumenten die hun klachten ook kenbaar maken voor alle andere online gebruikers. Schiet hiervan niet gelijk in paniek. Je kunt hier juist je voordeel mee doen. Wanneer je te maken krijgt met een slechte beoordeling of een klacht, moet je vooral niet denken dat de beste oplossing is om deze te verwijderen of volledig te negeren. Negatieve beoordelen worden door consumenten vaker onthouden. Je kunt hierop inspelen door juist te reageren op dit soort beoordelingen. Consumenten hechten veel waarde aan het feit dat jij een slechte beoordeling of klacht juist hebt proberen op te lossen. Hierdoor kun jij negatieve beoordelingen juist omdraaien in iets positiefs, waardoor consumenten zien dat jij klaar staat voor je klanten.
Zoekmachines
Het gebruiken van social media kanalen zorgt er ook voor dat je bedrijf online beter vindbaar is. Als jij bijvoorbeeld op Facebook een bedrijfspagina hebt aangemaakt, zou je eens je eigen bedrijf in Google moeten opzoeken. Grote kans dat de bedrijfspagina op Facebook hoog in de zoekresultaten verschijnt.
Welke kanalen voor welke doelgroep?
Er zijn zoveel social media kanalen om te gebruiken voor je bedrijf, dat wij het ons kunnen voorstellen dat je niet goed weet welke te gebruiken voor jouw bedrijf. Het antwoord hangt vooral van je doelgroep af. Het onderzoeksbureau Newcom Research voert sinds 2010 al verschillende onderzoeken uit naar het social media gebruik onder Nederlanders. Aan het begin van dit jaar publiceerde zij hun nieuwste onderzoek ‘Nationale social media onderzoek 2017’. Dit onderzoek geeft inzicht in wat voor soort gebruikers het meest gebruik maken van de bekendste social media kanalen. We bespreken dit graag, zodat jij weet waar jouw doelgroep actief is.
Facebook
Facebook is wereldwijd het meest gebruikte social media platform. De populariteit tussen verschillende leeftijdsgroepen is eigenlijk altijd hoog. Wel was vorig jaar te zien dat het gebruik onder jongeren tussen de 15 – 19 jaar is afgenomen. Bij oudere tussen de 65 – 79 jaar is Facebook veruit het meest populaire social media platform. Dit soort gebruikers blijft ook toenemen.
Snapchat
De afgelopen jaren heeft het aantal gebruikers van Snapchat een grote groei doorgemaakt. Snapchat maakt het mogelijk voor gebruikers om elkaar berichten, foto’s en video’s te versturen die na enkele seconden weer worden verwijderd. Het is voornamelijk populair onder jongeren tussen de 15 – 19 jaar. Hiervan maakt 67% gebruik van het platform. In de leeftijdscategorie 20 – 39 jaar gebruikt 25% Snapchat.
Instagram
Met Instagram kun je heel eenvoudig foto’s, video’s en berichten bewerken en naar andere gebruikers versturen. Ook dit kanaal is vooral populair onder jongere tussen de 15 – 19 jaar waar het door 66% gebruikt wordt. In de categorie 20 – 39 jaar wordt het door 36% gebruikt.
Pinterest
Pinterest is eigen een soort online prikbord platform. Op dit moment maken 2,4 miljoen mensen in Nederland gebruik van het platform en dat is 20% meer dan vorig jaar. Vooral in leeftijd 20 – 39 jaar is dit platform populair. In deze leeftijdscategorie wordt het door 25% gebruikt. De app wordt echter niet door al haar gebruikers zo intensief gebruikt zoals bijvoorbeeld Facebook. Alle gebruikers maken dus niet elke dag ook echt gebruik van de app. Hierdoor groeit het aantal dagelijkse gebruikers van deze app niet zo hard mee als het totaal aantal gebruikers.
Twitter
Het aantal gebruikers van het platform Twitter is eigenlijk al enkele jaren stabiel gebleven. Met Twitter kunnen korte berichten van maximaal 140 tekens worden geplaatst op het platform. De populariteit is onder de verschillende leeftijdsgroepen niet erg hoog. Het hoogste percentage gebruikers ligt rond de 25% en dit geldt voor gebruikers tussen de 25 – 39 jaar. Het laagste percentage gebruikers is ongeveer 10% en dat zijn de 65+ gebruikers.
LinkedIn
Dit online netwerkplatform richt zich vooral op de zakelijke markt. Ten opzichte van vorig jaar is het dagelijks gebruik van LinkedIn gegroeid met 33%. Het platform wordt door 4,3 miljoen Nederlanders gebruikt waarvan 400.000 gebruikers dagelijks. LinkedIn is vooral populair bij gebruikers met een leeftijd tussen de 20 – 39 jaar met een percentage van 47%. Daarna vooral bij 40 – 64 jaar die 35% uitmaken van alle Nederlandse gebruikers.
Hoe kunnen wij je ondersteunen?
De mogelijkheden van social media campagnes per platform zijn zeer uitgebreid. Toch is een succesvolle campagne niet vanzelfsprekend en daar kunnen wij bij helpen. Wij kunnen je ondersteunen bij het formuleren van een social media strategie, waarmee wij samen gaan proberen jouw doelen te realiseren. Hiervoor kunnen wij ondersteuning bieden bij het maken van een conceptontwikkeling. In een gestructureerd plan verwerken wij welke social media kanalen voor jouw interessant zijn, welke doelgroep er bereikt moet worden, wat de tone-of-voice wordt en nog veel meer aspecten. Ook kunnen helpen bij het realiseren van een tijdsplanning en het bedenken van passende onderwerpen die jouw doelgroep aanspreekt.
Ook voor het schrijven van teksten ben je bij ons aan het juiste adres. Onze tekstschrijvers zorgen voor wervende teksten die je doelgroep tot actie aanzet. Een goede social media campagne wordt optimaal ondersteund door het ideale artwork te gebruiken. Ook hier helpen onze professionals je graag mee.
Vraag naar de mogelijkheden om erachter te komen hoe wij jouw bedrijf naar een hoger niveau kunnen tillen!