update: 09-05-2023
0
Miller Digital
Samsonweg 134
1521 RM Wormerveer
Nederland
Vallen de organische zoekresultaten tegen en wil jij dat jouw website vaker verschijnt in de zoekresultaten? Dan kan een Google AdWords campagne jou hierbij helpen.
De voordelen van Google AdWords
Waarschijnlijk is Google AdWords, het advertentieprogramma van Google, je al bekend. Het inzetten van betaalde advertenties kan ervoor zorgen dat jouw doelgroep sneller met jou in aanraking komt. Door de advertenties op te maken op basis van specifieke zoekwoorden kan jouw advertentie bij de juiste persoon komen. AdWords kan ingezet worden om zowel zoek-, video-, display-, als appadvertenties in te zetten. Elk type advertentie heeft zijn eigen voordelen en maakt gebruik van de cost-per-click situatie. Je hoeft alleen te betalen als je doelgroep daadwerkelijk op je advertentie klikt, of in het geval van een video, je video bekijkt. Zo betaal je alleen voor personen die oprecht geïnteresseerd zijn in je aanbod. Op basis van je doelgroep en het doel van je campagne kun je de keuze maken welke advertentie je het beste kan ondersteunen. In dit blog bespreken we kort welke voordelen het inzetten van Google AdWords heeft en waar je op moet letten.
Zoekmachine Google
Google is over de hele wereld nog steeds een van de meest gebruikte zoekmachines. Ook in Nederland worden de meeste zoekopdracht in Google uitgevoerd. Hierdoor is de kans dat jouw doelgroep hierop aanwezig is natuurlijk onwijs groot en daarom altijd bereikbaar. Daarnaast weet Google heel veel van haar gebruikers door hun zoekgedrag en ook hier kun jij je advertenties op specificeren.
Bereik altijd het juiste publiek
Het inzetten van AdWords zorgt ervoor dat jouw advertenties alleen terecht komen bij het juiste publiek. Door de advertenties op te maken met de juiste zoekwoorden worden de advertenties alleen getoond aan personen die hierop ook daadwerkelijk zoeken. Dit betekent ook dat jouw advertentie op het juiste moment onder de aandacht wordt gebracht. Deze komt pas tevoorschijn wanneer de doelgroep ook echt behoefte heeft aan het product of dienst. Je kunt je advertenties nog specifieker voor je doelgroep maken door deze ook op basis van de locatie te tonen. Erg handig als jij je alleen wilt focussen op personen in de buurt van bijvoorbeeld Zwolle, doordat jij hier voornamelijk actief bent. Wil je alleen dat je doelgroep jouw advertentie ziet wanneer jouw bedrijf ook echt open is? Stel dan bepaalde tijdstippen in wanneer jouw advertentie weergeven moet worden.
Snel resultaat
Als je zelf al geprobeerd hebt om je website zo veel mogelijk te optimaliseren voor zoekmachines, heb je vast wel gemerkt dat het lang kan duren voordat je resultaten ziet. Beetje bij beetje bouwt je website steeds meer waarde op waardoor je langzaam je plek in de organische zoekresultaten kan veroveren. Door Google AdWords te gebruiken kun je hier snel verandering in brengen. Als jouw advertenties goed ingericht en opgemaakt zijn op basis van specifieke zoekwoorden, komen zij al gauw boven aan de resultaten te staan. Hierdoor kun je bijna direct nieuwe bezoekers naar je website krijgen.
Gedetailleerde rapportages en meetbare resultaten
Het uitvoeren van een AdWords campagne kan je ook helpen om nog meer uit je algemene SEO te halen. Je ontvangt gedetailleerde rapportages waarin je precies kunt zien welke zoekwoorden meer klanten hebben aangetrokken. Je kunt je advertenties hierop aanpassen, maar ook je website optimaliseren met behulp van deze zoekwoorden. Zo kan jouw doelgroep ook eerder op jouw site terecht komen vanuit de onbetaalde zoekresultaten. Deze rapportages geven je verschillende inzichten en resultaten over de campagne en door deze te analyseren kun jij je campagne blijvend optimaliseren. Zo kun jij continu voor betere resultaten zorgen.
Struikelpunten van Google AdWords
Door het houden van veilingen wordt er bepaald hoe hoog de cost-per-click voor jouw advertenties zijn. De berekening voor de cost-per-click hangt van een aantal factoren af, namelijk de ‘Ad Rank’ en de kwaliteitsscore van de deelnemer. Met ‘Ad Rank’ wordt bepaald hoe hoog de positie van een advertentie wordt ten opzichte van de andere advertenties die meedoen aan de veiling. Dit wordt uitgerekend door de kwaliteitsscore te vermenigvuldigen met het bod dat door de deelnemer is uitgebracht. Hoe hoger deze uitkomst, hoe hoger de positie van de advertentie zal zijn. Niet alleen het hoogste bod bepaald dus hoe hoog de positie wordt van de advertentie.
Bij het bereken van de cost-per-click wordt de Ad Rank van de adverteerder die één positie lager zit dan jijzelf, gedeeld door jouw kwaliteitsscore. Stel jij hebt een Ad Rank van 13, een kwaliteitsscore van 8 en de adverteerder die één positie onder jouw zit, heeft een kwaliteitsscore van 12. Dan wordt jouw cost-per-click als volgt berekent : 12 / 8 = € 1,50.
Het gebruiken van specifieke zoekwoorden en je onderscheiden van concurrenten, kan helpen om deze kosten te drukken. Hierdoor neemt namelijk jouw kwaliteitsscore toe. Hoe lager deze kosten zijn, hoe beter natuurlijk. Wij horen vaak dat bedrijven het overzicht over hun advertenties en bijbehorende zoekwoorden vaak uit het oog verliezen. Hierdoor kunnen de lage kosten toch oplopen tot hoge bedragen. Om ervoor te zorgen dat de campagne ook rendabel is, is het daarom enorm belangrijk om zowel de resultaten als het budget te monitoren. Zo voorkom je dat een AdWords campagne je meer kost, dan dat het daadwerkelijk oplevert.
Hoe kunnen wij helpen?
Wij kunnen de ideale AdWords campagne voor je integreren en hierdoor hogere conversies en meer leads generen. Op basis van jouw wensen en doelgroep, ontwikkelen wij een gerichte Google AdWords campagne. Door de resultaten hiervan te meten en te rapporteren, kunnen wij de campagne bijsturen waar nodig. Ons professionele team staat voor je klaar en zorgt ervoor dat jij een hogere omzet krijgt, tegen de laagst mogelijke kosten. Door hun expertise zijn de kosten vaak veel lager dan wanneer je dit zelf doet.
Wil jij meer weten over hoe Google AdWords jouw kan helpen? Neem snel contact op en vraag naar de mogelijkheden!