23
jul
2015
Miller Digital blog - E-commerce

Een maatwerk website , waarom is dat zo kostbaar?

Deze vraag krijg ik wel eens van (toekomstige) klanten tijdens een verkoopgesprek of als ik gewoon met iemand in de kroeg sta en vertel wat ik doe voor de kost. In deze blogpost probeer ik wat meer duidelijkheid te geven over de kosten van een maatwerk website en hopelijk is het voor een ieder die die vraag nu nog heeft duidelijker na het lezen hiervan.

Waarom is een maatwerk website toch zo kostbaar? Het korte antwoord is eigenlijk heel simpel en natuurlijk wel te raden: omdat het gewoon heel veel werk is en er dus veel manuren in gaan zitten. Veel meer dan mensen zich kunnen voorstellen. Als dit voldoende antwoord geeft en je met dit simpele antwoord akkoord bent kan je stoppen met lezen… NATUURLIJK wil je het uitgebreide antwoord weten en lees je nog even door ;)

Om je website te maken heb je toch geen internetbureau meer nodig?

Ja, dit hoor ik ook wel eens tijdens die kroegpraatjes… “Waarom zou iemand naar jou toegaan voor het bouwen van zijn website, dit kan tegenwoordig toch heel simpel met bijvoorbeeld Wordpress!” Ik moet eerlijk zeggen dat ik de eerste paar keer redelijk verbaasd was toen ik dit hoorde, nu heb ik een mooi antwoord klaar die de lading redelijk dekt: jij hebt in jouw telefoon een camera maar dit houdt niet direct in dat je ook blockbusters kunt gaan maken toch? Het is natuurlijk volledig waar dat tools als Wordpress in combinatie met standaardthemes het zelf maken van een website toegankelijker hebben gemaakt. Alleen als je voor deze aanpak kiest dan ben je als “leek” gebonden aan alles wat in het theme verwerkt zit. Naast dat wij vaak themes zien die qua codestructuur heel slecht in elkaar zitten voldoet er geen standaardtheme 100% aan jouw wensen en zal je dus nooit, zonder tevreden te zijn met minder, jouw ideale website krijgen. Wij van Miller Digital zijn bezig met een nieuw project om de kloof tussen de standaard maatwerk websites en de maatwerk websites te dichten, wanneer wij hier meer over kunnen/willen vertellen horen jullie dit natuurlijk van ons. Tot die tijd kan je op de website www.letstart.nl alvast een klein voorproefje krijgen en jezelf inschrijven voor de nieuwsupdates om volledig op de hoogte te blijven.

Hoe kan het toch dat mensen het verschil niet zien tussen de prachtige maatwerkoplossingen die professionals creëren en de 13-in-een-dozijn oplossingen die je gratis of bijna voor niks kunt krijgen? En hoe verklaar ik simpel het enorme verschil in prijs tussen een WordPress website met een aangekocht (of zelfs gratis) responsive template en een maatwerk responsive website. De eerste kun je voor een paar honderd euro laten maken door de buurjongen van verderop en de tweede kost je al gauw meer dan € 2.500 bij een professioneel internetbureau. Terwijl ze op het eerste gezicht (als je heel snel kijkt) best op elkaar lijken voor een bezoeker.

“Vroeger was alles beter”

Toen ik bij Remco in het bedrijf kwam, waren wij nog leuk bezig met websites voor verschillende wat kleinere klanten. Deze websites waren eigenlijk een verlengde van een visitekaartje en stonden op een domein wat een klant had geregistreerd puur “omdat het moet” en anders de concurrent ermee aan de haal zou gaan. SEO was nog niet zo belangrijk voor deze klanten, mensen konden de weg naar de winkel/kapsalon/garage toch wel vinden.

Nu wij in 2015 leven zijn de kaarten volledig anders geschud voor ons als bedrijf, de websites die wij hedendaags produceren zijn vrijwel geen verlengde van een visitekaartje meer maar zijn pure broodwinning voor onze klanten. Websites worden gekoppeld aan complexe ERP-systemen, website moeten communiceren met verschillende verzenders zoals UPS en TNT. Responsive Web Design is regel en geen uitzondering meer. En elke website moet (probeert in ieder geval) op te vallen tussen de 850 miljoen andere websites die tegenwoordig online staan. Vroeger was het eerste wat iemand pakte voor het nieuws en om te kijken wat er in de wereld gebeurde de krant; tegenwoordig is het eerste wat iemand bezoekt wanneer deze wakker wordt de website van NU.nl of opent zijn facebook. Wij gebruiken tegenwoordig het web ook steeds langer en intensiever. Ik ben opgegroeid in het tijdperk van de inbelverbinding voor internet. Stel je voor dat mijn internetgebruik net zoveel was als nu maar dat we nog moesten inbellen. Naast dat de websites van tegenwoordig dan enkele minuten nodig hadden om op het scherm te moeten verschijnen had ik nog wat baantjes erbij nodig gehad om dit te bekostigen. Een hedendaagse website is vele malen complexer dan in 2002. Maar gek genoeg lijkt de waardeperceptie zich omgekeerd evenredig te hebben ontwikkeld, vroeger was een website iets magisch. Tegenwoordig denken mensen dat je een website bij een pak melk kan krijgen, de waardeperceptie is veranderd…

Topideeën!

Ik zit wel eens met van die klanten bij een intake, ze hebben echt topideeën voor een website: “ik word de nieuwe Coolblue, wil die ene functie die ze bij linkedin ook hebben en als we dan toch bezig zijn moet de zoektechniek net zo werken als die van Google.” Als we dan vragen hoeveel budget ze voor dat idee hebben, zegt zo iemand na enig doorvragen (want je budget vrijgeven voordat wij een offerte hebben gemaakt is niet voor iedereen een optie) “ik dacht aan € 1.000 tot € 1.500.” Wat ik mij dan afvraag is hoe het komt dat veel mensen denken dat ze voor een duizend euro de volgende Facebook of Coolblue kunnen zijn? Waar komt toch die perceptie vandaan dat het maken van een goede website blijkbaar zo eenvoudig is? Als wij vervolgens zeggen dat een website zoals net geschetst zo de € 10.000 kan passeren krijg ik soms een blik die ligt tussen ongeloof en verontwaardigheid. Gelukkig krijgen wij vaak de mogelijkheid om het uit te leggen en loopt de klant met iets meer begrip (niet altijd met een opdracht voor ons) de deur uit. Vanwaar toch deze verwarring? Het belangrijkste is denk ik de grote onbalans in de perceptie van waarde als het gaat om online diensten. Je kan gratis gebruik maken van online diensten zoals Google, Facebook, instagram, Linkedin en AirBnB. Als je zelf in een paar avonden geheel gratis of voor een paar tientjes (templatekosten) een heel aardige WordPress.com site voor je sportvereniging of je hond kan maken en je een MijnWebWinkel webshop voor een paar tientjes per maand in elkaar kan flansen. Waarom kost die website die aansluit op al jouw wensen dan toch zoveel geld?

Massa is kassa!

Eerst zal ik eens proberen om uit te leggen waarom sommige (eerlijkheidhalve moet ik zeggen, soms best mooie ) online toepassingen toch zo goedkoop kunnen zijn. Het is redelijk simpel; een template website in Wordpress kan je vergelijken met een setje wat je koopt bij de PRIMARK, een maatwerk oplossing is dan te vergelijken met een mooi Italiaans maatpak die volledig op jouw lichaam wordt gemaakt door een kleermaker. Het is massaproductie vs. ambachtelijk maatwerk, het is uit het rek halen en afrekenen vs. bij elke stap geholpen worden door een professional. Deze vergelijking is nog niet helemaal goed want een groot voordeel wat online aanbieders van bijvoorbeeld templates hebben is dat deze maar 1 keer gemaakt hoeven te worden en daarna 1000 keer verkocht kunnen worden terwijl de kosten niet omhoog gaan. Een setje bij de PRIMARK kost toch elke keer weer een paar cent.

Het gebeurd bij Miller Digital niet vaak dat er een klant is die volledig is geholpen met een standaard template website, wel komt het steeds vaker voor dat starters bij ons kiezen voor een template website die aangevuld wordt met een klein stukje maatwerk die specifiek voor de klant wordt geschreven. Voordeel is de prijs maar een nadeel is dat de website toch een 13 uit een dozijn vormgeving heeft. Wanneer een klant zijn eigen identiteit en specifieke wensen wilt terugzien in de website kom je toch al snel bij een maatwerkoplossing, vanzelfsprekend proberen wij altijd de prijs zo laag mogelijk te houden voor een klant door bestaande code te hergebruiken.

Waar gaat nou de tijd voor een maatwerk website in zitten?

Wij pakken een maatwerktraject het liefst zo goed mogelijk aan, hierdoor is voor alle betrokken partijen zo vroeg mogelijk in het traject duidelijk wat de doelstelling van de site is en welke stappen genomen moeten worden. Natuurlijk is het budget van een klant niet altijd toereikend om alle stappen in het maatwerktraject door te lopen maar idealiter zijn onderstaande stappen welke wij nemen;

Briefingfase: fase waarin wij samen met de opdrachtgever de bestaande situatie (website), de gewenste situatie (doelstelling), de eventuele concurrentie en statistieken die bekend zijn analyseren. Hoe wij dit bijvoorbeeld oppakken heeft Marcel in zijn blog van twee weken geleden beschreven.

Onwikkelfase: Als de doelstellingen en de briefing duidelijk zijn voor ons begint het echte bouwen van de site. Voordat er een letter code wordt geschreven moet er eerst getekend worden.

  • Wireframing: onze vormgevers en UX-designers beginnen voordat er echt in de stijl van de klant wordt getekend met het maken van wireframes. Deze lijntekeningen geven duidelijk aan wat op welke positie in de pagina moet komen en hoe de werking van de site (het door te lopen traject) in zijn werk gaat.
  • Stylesheet maken: Globale elementen worden ontworpen: kleuren, fonts, headings, etc.
  • Teksten en afbeeldingen verzamelen/maken: Door middel van de wireframes is voor de klant duidelijk welke content er nodig is om de website mee te vullen. De klant gaat (soms in combinatie met onze partners) bezig met de content verzameling.
  • Ontwerpen: de wireframes en stylesheet ontmoeten elkaar in de ontwerpfase. Hier gaan de ontwerpers aan de slag om de wireframes te voorzien van stijlelementen en de pagina volledig uittekenen. Doordat wij de pagina’s allemaal uittekenen voor de klant heeft deze vooraf een duidelijk beeld van hoe de pagina’s eruit gaan zien. Wanneer de klant heeft gekozen voor responsive design (tegenwoordig toch vrijwel iedereen) komt er ook een responsive versie van hoe een responsive pagina eruit komt te zien.
  • Slicen van tekeningen: wanneer de klant volledig akkoord is met alle tekeningen gaan onze developers aan de slag met het omzetten van de tekeningen naar nette HTML 5 code. De code die wij schrijven voldoet altijd aan de eisen die gesteld worden door de W3C. Dit is een instantie die ervoor pleit om altijd zo net mogelijk code te gebruiken in websites. Voordeel hiervan is dat de snelheid van de website omhoog gaat wat weer resulteert in een hogere Google ranking.
  • Back-end development: de geslicede tekeningen worden in deze fase ingebouwd in een CMS. Dit kan ons maatwerk CMS zijn of in Wordpress. Tevens worden in deze fase de werkelijke technieken van de website geschreven. Stel de website heeft een fotoalbum, dan wordt deze in deze fase volledig technisch klaar gemaakt.

Opleverfase

  • Intern testen: wanneer de ontwikkelaars klaar zijn met hun werkzaamheden is er een lokale testfase waarin meerdere personen door de website heen gaan om te zorgen dat alle functionaliteiten werken zoals is besproken en dat alle eventuele fouten uit de website worden gehaald.
  • Oplevering bèta versie van de website op een millerpreview domein: wanneer wij de website volledig hebben gebouwd wordt deze geopenbaard voor de klant op zijn eigen (beveiligde) preview omgeving. In dit stadium kan de klant zijn content invoeren (wanneer wij dit niet hoeven of mogen doen) en kan door de hele website heen gaan. Eventuele bugs of fouten die de klant nog ziet worden in deze fase ontdekt en opgelost.
  • Oplevering: wanneer de testversie van de website volledig klaar is zetten wij de hostingomgeving op zoals besproken is met de klant en is het moment van de waarheid daar:

DE WEBSITE GAAT LIVE!

  • Nazorg, periodiek overleg: is de klant tevreden met het ontwikkeltraject, is de klant tevreden met de behaalde verkopen of aanvragen, hoe zijn de statistieken, wat kunnen wij nog doen om de verkoop/bezoekers te verhogen?

Een mooie, responsive maatwerk site die volledig op maat is ontworpen en in ons op maat ingerichte CMS kost veel meer tijd om te maken dan een standaard Wordpress template website. De voordelen van een maatwerk oplossing zijn natuurlijk dat deze “maatwerk” is en dat hij dus voldoet aan JOUW eisen en niet die van de gehele wereld. Door het aantal uur wat wij nodig hebben voor een volledige maatwerk website zie je dat een professionele website al gauw tussen de € 3.000 en € 8.000 zal kosten. En dan heb ik in dat bedrag nog geen rekening gehouden met een koppeling met bijvoorbeeld een extern systeem die vooraf altijd heel moeilijk in te schatten zijn omdat elk systeem zijn eigen eisen stelt.

Vooronderzoek, is dat nuttig?

JA! Maatwerk kost meer geld dan een wordpress template, juist omdat de investering groter is dan een 13 in een dozijn website vind ik het altijd fijn als er vooraf goed is nagedacht door de klant (en door ons) voordat er echt begonnen wordt met het tekenen en bouwen van de website. Een investering van € 5.000 klinkt al veel beter in de oren als er door gedegen onderzoek binnen enkele maanden al € 20.000 verdiend is met de site. Zo’n vooronderzoek kost natuurlijk ook geld. Van enkele honderden tot soms wel duizend euro. Maar dit is het in mijn ogen altijd zeker waard. De boodschap is dus eigenlijk; kijk niet altijd naar wat iets kost (kosten) maar kijk ook naar wat het je kan opleveren (baten)!

Is dit artikel interessant voor je? Lees meer gerelateerde artikelen
CMS systemen Responsive SEO Technische ontwikkelingen UX design WordPress