27
sep
2018
Miller Digital blog - Online marketing

Hoe optimaliseer je je blogposts voor optimale conversie?

Blogs hebben als doel de bezoekers van je pagina te vermaken of om te informeren over nuttige onderwerpen. De achterliggende gedachte is vaak om met je blogs lezers te verleiden tot een conversie. Er zijn een aantal eenvoudige aanpassingen die te maken zijn op de blogpagina die ervoor kunnen zorgen dat je meer conversie haalt uit je blogs.
Als je lezers hebt op je blog is het ook interessant om van uit lezers conversies te halen. In deze blog geef ik je een aantal ideeën waarmee je conversie kan realiseren op je blogpagina.

Met het gebruik van leadmagnets kan je een enorme boost geven aan de leads. Leads zijn aanvragen van bezoekers naar meer informatie over bijvoorbeeld een product of dienst. Leadmagnets zijn ‘’magneten’’ op je pagina die klantacties aantrekken. Doordat je de bezoekers meerdere malen vraagt om hun contactgegevens bij het downloaden van een e-book, inschrijving op de nieuwsbrief en het downloaden van een whitepaper genereer je conversie. Hieronder volgen enkele tips die je kunt inzetten in je blogs, zodat de conversie hoger wordt.

Biedt de lezer de mogelijkheid om jouw blog te kunnen delen op social media. Het voordeel is dat de mensen die in het netwerk zitten van de lezer mogelijk ook interesse kunnen hebben in het lezen van jouw blog. De share button hoeft niet alleen plaats te vinden aan het begin of het einde van de blog. Biedt de mogelijkheid om tijdens het scrollen tussen de alinea’s op de pagina als lezer de deelknop te kunnen gebruiken zodat ieder moment de blog gedeeld kan worden.

Biedt de mogelijkheid tot het accepteren van notificaties. Als de lezer de notificaties accepteert ontvangt de lezer iedere keer dat er updates zijn op je pagina een melding waardoor hij of zij gestimuleerd wordt voor het bezoeken van de website en bijvoorbeeld het lezen van de nieuwste blog.

Een andere optie is om in de blog lezers door te sturen naar andere relevante pagina’s. Door het gebruik van interne links in de tekst en duidelijke vermeldingen naar relevante pagina’s kan de lezer zelfstandig meerdere relevante pagina’s eenvoudig opzoeken. Het is ook mogelijk om onderaan de tekst of aan de zijkant relevante pagina’s op te sommen. Je weet dat je de lezer dan zo lang mogelijk op je website hebt geprobeerd te houden.

Nog een optie om de conversie te verhogen is de uitnodiging om jouw bedrijf te liken en volgen tijdens het lezen van de blog te vertonen. Dankzij deze actie krijg je naast meer volgers/likes ook nog een meer exposure en autoriteit op sociale kanalen waardoor er je indirect ook meer conversie uithaalt. Met het gebruik van een exit pop-up, een pop-up die tijdelijk verschijnt in het beeld,  is het mogelijk om op meerdere momenten op de blogpagina de uitnodiging te doen.

De mogelijkheid om de bezoeker/lezer zich te laten inschrijven op de nieuwsbrief is een andere conversie van grote waarde. Mocht je als bedrijf nog niet een maandelijkse nieuwsbrief verspreiden, dan is het een aanrader om daarmee te gaan beginnen. De optie om als bezoeker je e-mailadres achter te laten op de blogpagina’s draagt bij aan het generen van conversie, want je krijgt nieuwe contactgegevens binnen. Door deze uitnodiging aan te bieden wordt de lezer eraan herinnerd dat het mogelijk is in te schrijven. Dus wanneer een lezer echt informatie terugziet die bevalt zullen ze sneller neigen tot het achterlaten van e-mailgegevens.

Het inbouwen van een Chatmogelijkheid op de website is ook een werkelijke leadgenerator. Wanneer een bezoeker de blog aan het lezen is en de optie heeft om de directe chat aan te gaan met een medewerker van het bedrijf werkt perfect. De chatmogelijkheid zorgt ervoor dat de lezer bij het openen van de blog een ‘’warm welkom’’ ontvangt en direct terecht kan met vragen bij een werknemer. In de chat is het mogelijk om de potentiële klant net dat beetje extra aan te bieden na een gesprekje.

Je potentiële klant wil je zo lang mogelijk op je website houden en zoveel mogelijk informatie tot zich laten nemen. Wanneer je blog tot een eind komt is de kans aanwezig dat de lezer de website of de blogpagina gaat verlaten. Als de lezer dan nog vragen heeft of een reactie wilt geven is het ook mogelijk na de blog een ruimte te creëren daarvoor. De lezer kan hier nog in contact komen met andere lezers maar moet hier dan een korte accountnaam voor maken. Door dan een e-mailadres op te vragen is er nog een moment voor conversie gemaakt en is het mogelijk om later nog eens een aanbieding via de mail te doen.

Sommige lezers hebben een vraag waar ze alleen bij de schrijver mee terecht kunnen. Als de blogpost op je website dus vragen opwekt bij de lezer is het een mogelijkheid tot extra conversie door de lezer contact op te laten nemen met de schrijver. Ook hiervoor is het noodzakelijk dat de lezer zijn contactgegevens invult en is het met je bedrijf mogelijk om nog eens persoonlijke mail opstuurt naar de klant.

Door onderaan de pagina altijd een preview van relevante artikelen te plaatsen weet je dat de bezoeker zich er bewust van is welke overige blogs er zijn. Nadat de lezer dan de hele blog heeft gelezen staat er al een volgend verwijzend artikel klaar.

De blog kan altijd afgesloten worden met het links naar de betreffende pagina met informatie over de dienst of het product. Als de tekst dan de lezer heeft geprikkeld kan er snel een conversie gemaakt worden op de vervolgpagina. Een andere optie is het uitnodigen tot een masterclass, afspraak op kantoor of telefonisch contact.

Heb je vragen over conversie-optimalisatie en het inzetten van goede leadmagnets? Bel dan Remco even en hij helpt je graag verder.

Is dit artikel interessant voor je? Lees meer gerelateerde artikelen