28
mrt
2017
Miller Digital blog - E-commerce

Hamburgermenu: Strak design of onpraktisch?

Je ziet hem steeds meer op websites verschijnen, het ‘hamburgermenu’. Dit is dat mooie icoontje van drie bovenop elkaar liggende streepjes, waarmee je kunt navigeren op een website. In eerste instantie was dit een mobiel element, maar het komt nu toch ook vaak terug op de desktop. Het standaard menu wordt vervangen en als bezoeker moet je meer aandacht en tijd besteden om op je gewenste plek van bestemming te komen. Slaan we hier helemaal de plank mee mis of is dit juist het begin van een nieuw soort user experience?

Drie mogelijke situaties

Het Hamburgermenu kan ideaal zijn om je bezoekers op je website te laten navigeren, zonder ruimte voor waardevolle content te verliezen. In eerste oogopslag is er geen groot hoofdmenu meer aanwezig. In plaats daarvan vallen gelijk de perfecte gevisualiseerde afbeeldingen en teksten de bezoekers op. Je hebt hun interesse duidelijk aangewakkerd. Na dit moment van verbazing gaan je bezoekers op zoek naar de informatie waarvoor ze in eerste instantie kwamen. Op dit moment kunnen er een aantal situaties plaatsvinden:

Situatie 1

In de eerste en gewenste situatie, herkent de bezoeker gelijk het icoontje van het hamburgermenu. Hij weet dat hij hiermee kan navigeren en de gewenste informatie kan vinden. Er opent een extra menu zodra er op het icoontje geklikt wordt en jouw bezoeker vindt de pagina waarop hij moet wezen. Er is een extra handeling bij gekomen voor jouw bezoeker, maar dit heeft geen negatief effect gehad op de online beleving en ervaring. Dit soort bezoekers zijn vaak consumenten die dagelijks intensief gebruik maken van hun smartphone of computer. Met andere woorden, zij zijn behendig in de online wereld en bekend met “mobile first”.

Situatie 2

In de tweede situatie herkent jouw bezoeker niet direct waarvoor het icoontje van het hamburgermenu dient. Hij kijkt rond op de website of hij iets over het hoofd heeft gezien waardoor het menu wel tevoorschijn komt. Doordat het hamburgermenu icoontje een prominente plek inneemt op de website, klikt je bezoeker hier al gauw op en wordt het menu opengeklapt. Het feit dat je bezoeker heeft moeten zoeken en niet gelijk wist hoe hij kon navigeren, heeft invloed op de customer experience. Er moest namelijk een extra handeling worden uitgevoerd die ook niet direct duidelijk was voor de bezoeker. Dit geeft een negatieve invloed op de online klantbeleving. Vaak is dit het geval bij bezoekers die wel online actief zijn, maar niet dagelijks op hun smartphone of achter hun desktop te vinden zijn. Zij zijn wel bekend met de meeste handelingen en ook bereid om te onderzoeken hoe zij informatie kunnen verkrijgen en schrikken niet meteen af door nieuwe innovaties.

Situatie 3

En nu komt de laatste situatie die ervoor zorgt dat veel critici niet enthousiast zijn over het gebruik van het hamburgermenu: Je bezoeker snapt niet hoe hij bij het menu komt. Het is niet meteen duidelijk wat te doen na het zien van het hamburgermenu icoontje. Je bezoeker raakt geïrriteerd en verlaat direct de website. De user experience is alles behalve optimaal en je loopt klanten mis. Dit is vaak het geval bij bezoekers die niet regelmatig online actief zijn. Zij vinden het moeilijk en soms ook eng om nieuwe activiteiten online te proberen en zijn hiertoe ook niet bereid.

Negatief effect

Natuurlijk hoop jij dat jouw bezoekers zich in de eerste situatie bevinden als jij op jouw website gebruik maakt van het hamburgermenu. Maar hoe weet je nou zeker dat dit menu echt geschikt is voor jouw website? Er zijn verschillende manieren om te concluderen dat het hamburgermenu een negatief effect heeft op jouw website.

Check je bouncepercentages. Is er een toename te zien in het bouncepercentage op bijvoorbeeld de homepage sinds jij een hamburgermenu gebruikt? Dit kan erop duiden dat bezoekers niet wisten hoe zij verder konden navigeren om op de gewenste pagina te komen. Zij hebben de pagina direct verlaten zonder uit te vinden hoe jouw andere pagina’s bezocht konden worden.

Check je conversie. Blijkt sinds het invoeren van het hamburgermenu dat de conversie daalt? Ook dit kan veroorzaakt worden door het hamburgermenu. Bezoekers moeten een extra handeling maken om in het menu op zoek te gaan naar de gewenste pagina. Die extra handeling heeft een negatief effect op de user experience. Deze is gebaseerd op dat bezoekers zo snel mogelijk de informatie of product kunnen vinden waar ze naar op zoek zijn. Een extra tussenstap speelt hier dus niet goed op in en kan ervoor zorgen dat je bezoekers afhaken en de conversie daalt.

Voer A/B testen uit. Met behulp van een A/B test kun jij achterhalen of het hebben van een hamburgermenu ertoe leidt dat er minder mensen doorklikken op jouw website. Hiervoor is het belangrijk om een bepaalde tijd op je website gebruik te maken van een hamburgermenu en een bepaalde tijd een standaard menu. Tijdens deze periodes moet je goed bijhouden wat voor effect dit heeft op je website. Via Google Analytics kun jij dan goed bijhouden wat het effect van de verschillende lay-outs voor het menu heeft gehad bij je bezoekers. Misschien kom je er wel achter dat beide menu’s hetzelfde effect hebben en dat er niet door wordt geklikt om een andere reden.

Dit soort A/B testen zijn al eerder door verschillende websites uitgevoerd. De resultaten die hieruit kwamen verschillen onderling sterk. Bij de ene test zorgde een hamburgermenu voor een conversie verhoging van 30% terwijl dit bij een ander juist zorgde voor een daling met hetzelfde percentage. Het is dus heel afhankelijk van het soort website, de doelgroep en de content waarmee je je bezoekers wil aanspreken.

Positief effect

Hoe een hamburgermenu in je voordeel kan werken? Een goed voorbeeld is op de website in de afbeelding hierboven te zien. Bij het openen van de website speelt zich een film af die de identiteit van het bedrijf laat zien. Door het gebruiken van het hamburgermenu kan de film de volledige ruimte innemen op de webpagina. De content kan hierdoor direct worden waargenomen door de bezoeker. Met de juiste tekst en uitstraling kun jij jouw boodschap communiceren en call-to-actions op opvallende plekken plaatsen. Dit kan net het extra zetje geven om jouw bezoeker te interesseren en activeren. Daarnaast zorgt het er ook voor dat de leesbaarheid van de website toe kan nemen, doordat er meer ruimte aanwezig is. Toch is het altijd belangrijk om te realiseren dat deze effecten mogelijk zijn, maar zeker niet gegarandeerd. Daarom is het altijd belangrijk om je website te monitoren en aan te passen waar nodig.

Ondanks dat lang nog niet elke bezoeker weet waar het icoontje van het hamburgermenu voor staat, groeit dit aantal wel. Bezoekers worden hier steeds behendiger in en onze samenleving bevindt zich ook steeds meer online. Als in de toekomst steeds meer bezoekers het hamburgermenu herkennen en hiermee om kunnen gaan, dan zal dit de user experience ook gaan beïnvloeden. Het logo kan bijvoorbeeld in de toekomst juist gezien worden als hét icoon om een menu te openen. Als bezoekers hierop rekenen en zijn ingesteld, is de klantbeleving heel anders te interpreteren dan dit nu wordt gedaan. De toekomst zal uitwijzen of dit ook zal gebeuren.

Tussenoplossingen

Wil jij graag gebruik maken van het hamburgermenu, zodat jouw content optimaal wordt uitgelicht? Dan kun je er ook voor kiezen om het woord ‘menu’ toe te voegen aan het icoontje. Op deze manier worden bezoekers die het icoontje niet gelijk herkennen, eerder bewust waar het menu zich verschuilt. Dit kan zorgen voor het extra zetje dat jouw bezoeker nodig heeft om op de website te blijven en te kunnen navigeren.
Of heb je misschien al nagedacht om een standaard menu en het hamburgermenu te combineren? Hierbij kun je echt de belangrijkste basisonderwerpen in het standaard menu weergeven en onderwerpen die minder belangrijk zijn in het hamburger menu plaatsen. Ook hierdoor kan er genoeg ruimte voor jouw content beschikbaar blijven en kan jouw bezoeker goed navigeren op de website.

Wel of niet?

Het is per website verschillend of een hamburgermenu een positief of negatief effect heeft bij je bezoekers. Er zijn genoeg voor- en nadelen om te overwegen. Je moet de juiste evenwicht zien te vinden in de user experience en waardevolle content op jouw website. Toch is het ook belangrijk om stil te staan bij het feit dat het direct verbergen van het menu gelijk het overzicht van een website verdwijnt. Jouw bezoeker weet niet direct welke informatie, producten of interacties er überhaupt mogelijk zijn. Jouw content en call-to-actions moeten dan goed op orde zijn komen om ervoor te zorgen dat jij jouw bezoeker krijgt waar jij wilt.

Benieuwd of het hamburgermenu een positief effect heeft op jouw website? Of wil je meer informatie over andere mogelijkheden voor het menu? Wij geven je graag persoonlijk advies!

Is dit artikel interessant voor je? Lees meer gerelateerde artikelen
Responsive UX design