update: 19-03-2019

0

Miller Digital

Samsonweg 134

1521 RM Wormerveer

Nederland

30
nov
2015
Miller Digital blog - E-commerce

Wat gaan de trends in webdesignland snel!?

Technologie, en dan in dit geval internet, ontwikkelt zich heel snel. Voor de grote spelers zoals Facebook, Twitter en het ooit zo verslavende – onder andere de dansende banaan heeft mij vaak afgeleid- Hyves kwamen had nog vrijwel niemand van Social Media gehoord. Vandaag de dag kan de wereld niet meer zonder. Maar naast in Social media land gaat ook in webdesignland de ontwikkelingen keihard, ik sta af en toe versteld waar de jongens hier op kantoor het nu weer over hebben.

Een website hebben begon halverwege de jaren ’90 steeds meer een trend te worden voor bedrijven. Er zijn nu vrijwel geen bedrijven meer te bedenken die geen website hebben maar een website is net als jouw huis, jouw relatie of bijvoorbeeld jouw auto onderhevig aan onderhoud. In dit blog zal ik een paar trends van het afgelopen jaar benoemen, voldoet jouw website aan deze trends?

Responsive design

We beginnen met 1 van de bekendste kreten van de afgelopen twee jaar, responsive design. Vorig jaar mocht je als bedrijf nog met enig schaamrood op de kaken toegeven dat jouw website “nog niet” responsive was maar wanneer je dit nu nog moet toegeven heb je wel een boot gemist. Sinds afgelopen jaar houdt zelfs Google rekening met de SEO score van websites die niet mobielvriendelijk zijn. In mijn blog van eerder dit jaar gaf ik al aan dat mensen steeds vaker websites bezoeken op een mobiel apparaat zoals een telefoon of tablet. Wanneer je niet zeker weet of jouw website als mobielvriendelijk wordt ervaren door Google kan je hem testen op de speciaal hiervoor gemaakte pagina.

Spectaculaire fonts

Fonts (lettertypen) die iedereen wel kent zijn bijvoorbeeld Times New Roman of Comic Sans. De ene persoon vindt deze mooi, de andere niet. Het is niet anders dan met andere dingen op de wereld. Maar onderscheidend zijn deze fonts zeker niet meer en als webdesigner ben je gelukkig ook niet meer gebonden aan de standaard lettertypen zoals Arial, Verdana en de eerdergenoemde. Wederom met grote hulp van Google zijn er voor websites ook steeds meer zogenoemde webfonts beschikbaar die wij kunnen gebruiken in website. Een webfont is een lettertype wat ook echt als letter getoond kan worden op een website. Voorheen waren wij gebonden voor mooie letters aan afbeeldingen. In lijn met afbeeldingen die steeds meer verbannen worden in websites, is er in 2015 nog iets moois gekomen: FONT AWESOME. Met dit speciale lettertype kunnen wij iconen die voorheen afbeeldingen moesten zijn nu als een letter inladen. Naast dat je hierdoor altijd een vectoricoon hebt is dit qua bestandformaat kleiner dan een afbeelding wat jouw SEO score weer ten goede komt.  Ik ben erg benieuwd hoeveel nieuwe webfonts er nog bij gaan komen in het nieuwe jaar en of er nog zo’n fantastische innovatie zoals FONT AWESOME beschikbaar komt.

Hamburgermenu’s

Eerste waar je waarschijnlijk aan denkt is de grote gouden M van de McDonalds maar dat is niet wat ik bedoel hier natuurlijk. Het is allemaal veel minder spannend dan het wellicht klinkt maar een hamburgermenu is een menu wat er visueel uitziet als drie kleine streepjes. Het werkelijke menu zie je niet direct en deze komt pas naar voren komt wanneer je op de hamburger hebt gedrukt. Voor mobiele weergaves van responsive websites was dit al een ingeburgerd fenomeen maar in het afgelopen jaar zie je ook steeds meer “gewone” websites werken met dit hamburgermenu. Omdat het hamburgermenu nog niet bij iedereen meteen herkend wordt als menu zijn daar oplossingen voor bedacht. Ook wij zetten nog vaak het woordje menu erbij zodat het niet kan missen en de bezoeker niet afhaakt omdat hij het menu niet kan vinden.

We gaan weer scrollen!

Webpagina’s worden weer steeds langer en door de komst van one page websites is het scollen niet meer vies. Niet alles hoeft meer boven de vouw getoond te worden, de hedendaagse webgebruiker snapt dat hij kan scrollen voor meer informatie. Wanneer dit niet direct duidelijk is kan er gebruik gemaakt worden van een icoon die je hierop attendeert. Tevens is door de komt van tablets en mobiels het scrollen door websites ook steeds makkelijker geworden. Een website waar je niet hoeft te scrollen? Dat kan nog steeds hoor maar waar je dan al snel mee in de knel komt is de responsive versie, hier ontkom je echt niet meer aan scrollen.

Animaties op de website

Beweging is goed, je aandacht wordt altijd meer getrokken door bewegende beelden dan stilstaande beelden. De fotoslider doet het nog steeds goed maar onderbouwd met de theorie zien wij deze steeds meer verdwijnen van de websites. Parallax scrollen waarbij de content als verschillende lagen over elkaar heen scrollen was in 2015 erg hot en dit zal ook naar 2016 wel worden meegenomen. In navolging van bovenstaand hebben we afgelopen jaar ook gezien dat bij het scrollen er ook steeds meer animaties naar voren komen die niet direct parallax zijn maar wel gelieerd aan het scrollen. Bijvoorbeeld bij onze klant Happy Good Food zie je dat wanneer je naar beneden scrollt de pijlen tevoorschijn komen die jou door het stappenplan leiden.

Grotere resoluties van websites

Enkele jaren geleden was een website die een breedte had van 1000 pixels erg gewaagd, toen werd 1000 pixels een normale maat en tegenwoordig oogt jouw website al snel gedateerd wanneer deze 1000 pixels breed is. De website van tegenwoordig zijn steeds meer beeldvullend of minimaal 1200 pixels breed, waarom dit is gebeurd is heel simpel te verklaren. De beeldschermen die wij tegenwoordig gebruiken zijn ook steeds groter geworden. Een 1000 pixels website op jouw gloednieuwe Apple 27 inch Imac ziet er echt niet uit…

Moet dit allemaal?!

Je leest bovenstaand verhaal en denkt; oh, shit ik heb niet alles op mijn website wat hier wordt benoemd. Moet je dan direct contact opnemen met jouw webbouwer om dit door te laten voeren? Nee, natuurlijk niet. Het zijn trends die wij het afgelopen jaar hebben gezien en net als bij de fashiontrends zoals bijvoorbeeld de aussies (het trainingspak waar elke gabber in mijn jeugd mee liep) ben je soms ook wel blij dat ze overwaaien of verder worden ontwikkeld. Maar het is zeker belangrijk om de trends in de gaten te houden want vaak kan zo’n trend in webdesign zeker een meerwaarde zijn voor jouw website. Maar om terug te komen op de titel van dit stuk, wat gaan die trends soms hard. De kans is zeer aanwezig dat wanneer jij dit leest er alweer nieuwe trends zijn en bovenstaand helemaal niet meer relevant is.

Is dit artikel interessant voor je? Lees meer gerelateerde artikelen
Responsive SEO Technische ontwikkelingen UX design WordPress

Recente posts

contact