18
apr
2017
Miller Digital blog - Online marketing

E-mailmarketing: haal meer uit je klantenbestand

Het inzetten van e-mailmarketing wordt door bedrijven vaak gezien als een oude en niet effectieve manier van marketing. Toch is het nog steeds een van de meest rendabele vormen van marketing en kun jij hiermee het maximale uit je klantenbestand halen. Je conversie kan drastisch stijgen en ook de persoonlijke band met je klanten kan groeien. Nog niet overtuigd? We vertellen je dan graag welke voordelen er nog meer bij e-mailmarketing komen kijken.

E-mailmarketing nog steeds belangrijk

Misschien ben jij nog niet overtuigd van het gebruik van e-mailmarketing, maar dit blijft juist een belangrijke vorm van marketing. Bijna 90% van alle consumenten maken gebruik van e-mail. Dit betekent dat bijna elk persoon van jouw doelgroep beschikt over e-mail en hier vaak ook dagelijks gebruik van maakt. Hierdoor hoef je dus niet via verschillende online kanalen te proberen om je boodschap over proberen te brengen.

Groot bereik

Door te beschikken over de malingsadressen van je klanten of doelgroep is het bereik van e-mailmarketing groot, zonder dat je hiervoor grote budgetten beschikbaar moet hebben. Het is vaak een volledig geautomatiseerd proces. Hierbij kun jij heel eenvoudig van tevoren bepalen wanneer welke klant, welke mail hoort te krijgen.

Snel

Hierdoor is het ook een snelle vorm van marketing. Wanneer (mogelijke) klanten hun mailadres op je site achterlaten, kun jij deze gelijk integreren in de mailingscampagne die van toepassing is.

Meetbaar

Naast dat e-mailmarketing snel en gericht is in te zetten, zijn de resultaten van je campagne ook daadwerkelijk meetbaar. Na het versturen van de mails wordt al snel een overzicht gevormd van de resultaten. Hierin kun jij bijvoorbeeld eenvoudig zien hoe vaak een mail is geopend en of er in de mail op een bepaalde link is geklikt. Misschien vallen de resultaten van sommige mails je tegen. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat je titel niet pakkend genoeg is, je tekst niet interessant is of doordat je een duidelijke call-to-action mist. Speel hier op in door deze mails toch nog eens door te lopen en aanpassingen te maken waar nodig. Bij het verzenden naar toekomstige ontvangers kun jij gelijk zien of je veranderingen een positief effect hebben gehad.

Wat kun je met e-mailmarketing bereiken?

E-mailmarketing is heel effectief in te zetten voor verschillende bedrijven. Bedrijven die gebruik maken van een webshop, zien natuurlijk graag dat hun klanten herhalingsaankopen doen. Stuur klanten een gepersonaliseerde nieuwsbrief met een overzicht van de nieuwste producten of bijvoorbeeld de beste accessoires die passen bij een eerder gekocht product. Hiermee kun je een behoefte stimuleren die eerst nog niet aanwezig was, maar voor de klant nu toch wel erg aantrekkelijk wordt om te vervullen.

Ook voor bedrijven die zich in de zakelijke dienstverlening bevinden kan e-mailmarketing erg effectief zijn. Om voor deze bedrijven blijvend omzet uit hun klanten te kunnen halen, bieden zij vaak onderhoud. Maak klanten duidelijk wat het belang van goed onderhoud is of herinner ze eraan dat het al enige tijd geleden is sinds zij onderhoud hebben laten uitvoeren.

E-mailcampagnes zijn niet alleen geschikt voor salesactiviteiten maar ook juist om de klantrelatie te onderhouden. Een goede klantrelatie moet onderhouden worden en dit zorgt ervoor dat de vertrouwen en betrokkenheid van een klant wordt verhoogd. Zij blijven hierdoor vaak langer klant en zullen eerder aan jou denken dan aan een concurrent waar zij geen goede relatie mee hebben. E-mails die een goede klantrelatie ondersteunen kunnen sterk verschillen. Hierbij kun je denken aan het sturen van mails met daarin de vraag of de klant tevreden is met zijn aankoop. Met de juiste gegevens kun je je klanten ook een felicitatie voor zijn verjaardag of ander soort jubileum sturen. Houd ze ook op de hoogte over belangrijke ontwikkelingen of nieuwe producten die ook echt interessant voor hen zijn. Het is hierbij belangrijk om te realiseren dat je niet altijd iets moet willen verkopen bij het investeren in de klantrelatie.

Waar moet je op letten in je e-mails?

E-mails kunnen voor verschillende doelen in alle vormen en maten worden gemaakt. Doordat consumenten zich steeds meer online bevinden, is ook steeds meer informatie over hen beschikbaar. Hiermee kun je je mails personaliseren voor elk type klant die je hebt. Dit kun je doen op bijvoorbeeld leeftijd en geslacht, maar er is ook steeds meer informatie beschikbaar over het gedrag van je bezoeker op je site. Misschien hebben bepaalde buttons of informatie vooral de aandacht bij een klant getrokken. Hier kun je op inspelen door een specifiek aanbod in relatie met tot dit onderwerp te geven.

Ook is hier de invloed van smartphones weer erg belangrijk. Consumenten gebruiken hun smartphones steeds vaker om hun mail op te checken in plaats van bijvoorbeeld een desktop. Dit betekent ook dat je te maken krijgt met kleinere schermen waarop je mail wordt gelezen. Zorg er daarom voor dat je mails korte, overzichtelijke en duidelijke content bevatten. Zo kan je ontvanger de mail scannend lezen en weet hij snel waar de mail over gaat en welk eventueel voordeel hij hiermee kan krijgen. De tekst alleen is vaak niet genoeg om de aandacht van je lezer vast te houden. Door het juiste design en meer interactie in je mail mogelijk te maken, kun je veel meer een beleving voor je lezer creëren.

Hoe kunnen wij jou bij e-mailmarketing ondersteunen?

Een gerichte en geautomatiseerde e-mailmarketing campagne kan moeilijk zijn om zelf uit te voeren. Wij kunnen je helpen bij het behalen van je doelen door de juiste strategie voor jouw bedrijf en doelgroep te ontwikkelen. Daarnaast kunnen wij het ideale design en artwork ontwikkelen die de aandacht van je klanten vasthoudt. Wij gebruiken de online tool MailChimp Automation waarin wij jouw e-mailcampagnes volledig kunnen integreren. Hierin is precies te bepalen wanneer welke mail naar welke klant wordt gestuurd. Ook krijg jij gelijk inzicht in de resultaten van jouw verschillende e-mailcampagnes en hoe de campagne verloopt.

Ben je benieuwd hoe e-mailmarketing jouw bedrijf kan helpen en welke strategie het beste bij jou past? Neem contact met ons op en wij bespreken alle mogelijkheden met je door.

Is dit artikel interessant voor je? Lees meer gerelateerde artikelen
Meer bezoekers