26
okt
2017
Miller Digital blog - E-commerce

De zin van semantische waarden in een webpagina

Een webpagina heeft een doel. Soms is het doel om aandacht te trekken en bezoekers door te sturen naar een andere pagina of een contactformulier. Soms is het doel om de gebruiker enkele minuten geboeid te houden tijdens het lezen van een artikel. Sommige doelen kun je als nuttig beschouwen, sommige doelen misschien minder nuttig. Maar zelfs de pagina waar niets op gebeurd: de 404-pagina, heeft een doel. Namelijk het informeren van de gebruiker dat de pagina niet (meer) bestaat.

Nu is een doel natuurlijk op de gebruiker toegespitst. En zoekmachines zoals Google proberen gebruikers zo goed mogelijk zoekresultaten voor te schotelen. Dit is waar de correcte opbouw van een pagina bij komt kijken. En dit is ook precies waarom een website, geëxporteerd vanuit een Word-document, of ontworpen met een drag-and-drop editor, niet werkt.

HTML elementen hebben een semantische waarde. Om correct geïndexeerd te worden moeten deze elementen op de juiste manier gebruikt worden. Zoekmachines herkennen naast de content namelijk ook patronen. En als de semantische opmaak van een pagina correct is, dan kan een pagina beter aan de (zoekende) gebruiker voorgesteld worden.

Belangrijke elementen die een semantische waarde hebben op webpagina's zijn:

< h1 >
De belangrijkste titel van de pagina. Deze MOET bestaan.

< h2 > t/m < h5 >
H2 t/m H5 zijn niet verplicht, maar niet minder belangrijk. Je kunt je voorstellen dat een home-pagina groot de slogan of bedrijfsnaam toont, dit is de H1. Maar daarna is de pagina opgedeeld in secties zoals 'Het laatste nieuws', 'Over ons', Een lijst met unique selling points, een nieuwsbrief inschrijf-element. Deze blokken zullen vaak H2 titels krijgen. Zitten er blokken binnen een H2-sectie? Bijvoorbeeld de titels van de laatste nieuwsberichten? Dan krijgen deze titels een H3-heading toegewezen. Enzovoort.

Hoewel titels de belangrijkste semantische waarde hebben zijn er nog meer elementen, waaronder onder andere:

< article >, < header >, < footer > en < nav >

Door navigatie in een < nav > element te wikkelen. En een footer-sectie in een < footer > element, krijgen zoekmachines snel een goed beeld van de opbouw van de pagina. Ook vertellen deze elementen iets over de belangrijkheid en de relatie tot elkaar.

Bij WYSIWYG (What You See Is What You Get) editors bestaan al deze elementen vaak ook wel. Of in ieder geval de titels. Maar in zo'n editor bouw je een pagina op basis van visuele items. En als je de H1 visueel niet mooi vindt staan in de editor, en dus op basis van het uiterlijk kiest voor een H2 als belangrijkste titel. Dan kan het zijn dat je met zo'n editor een pagina zonder H1 maakt. Wat de vindbaarheid absoluut niet ten goede komt.

Een maatwerk template bouwen blijft dus, zoals de naam suggereert: maatwerk. Voor de structuur moeten vele keuzes gemaakt worden met betrekking tot de semantiek waar je in een drag-and-drop editor geen invloed op hebt. Een maatwerk website bij Miller Digital wordt altijd semantisch correct opgeleverd. Het gebruik van de juiste elementen zorgt voor goede vindbaarheid en is dus cruciaal voor een succesvolle website.

Is dit artikel interessant voor je? Lees meer gerelateerde artikelen
Meer bezoekers SEO Technische ontwikkelingen