update: 09-05-2023
0
Miller Digital
Samsonweg 134
1521 RM Wormerveer
Nederland
E-mailmarketing is een marketingtechniek die ervoor kan zorgen dat je met je webshop hogere conversies haalt met als einddoel een hogere omzet. Hoewel e-mailmarketing een marketingtechniek is die al enige tijd wordt toegepast is het nog steeds een van de meest belangrijke technieken vanwege het hoge rendement wereldwijd. In dit blog hebben wij 10 tips voor je op een rijtje gezet waardoor je betere conversies in de webshop kunt krijgen dankzij de juiste inzet van e-mailcampagnes.
1. Bedenk een strategie en bepaal de doelstellingen
Bedenk voor het starten van een campagne met welke strategie je doelstellingen wilt gaan behalen. Vervolgens kun je een marketingtechniek inzetten. Is de wens van je campagne een groot bereik van geïnteresseerden in het bedrijf of product, dan is e-mailmarketing een goede keuze.
2. Zorg voor segmentatie van doelgroepen in je maillijst
Bedrijven en webshops beschikken over een groot bestand van e-mailadressen. In de maillijsten bevinden zich ontvangers die om verschillende redenen hun mail hebben opgegeven. Door een onderzoek te doen naar de verschillende doelgroepen die zich in de lijsten bevinden kan je gaan segmenteren. Dankzij de segmentatie kan je beter omgaan met de verschillende soorten klanten. Segmentatie zorgt ervoor dat je beter op wensen en behoeften inspelen met verschillende e-mailcampagnes en dat verhoogt de kans op betere conversies.
3. Kies een goede onderwerpsregel
De onderwerpsregel is de eerste impressie die je de ontvanger geeft en dat moet hem of haar dus ertoe aanzetten om de mail te openen. Zorg voor een pakkende en uitnodigende onderwerpsregel. Uit onderzoek is gebleken dat het gebruik van emoji’s en symbolen in de onderwerpsregel goed werkt. Het zorgt ervoor dat je e-mail uitnodigt om geopend te worden tussen alle andere e-mails.
4. Personaliseer en leer klanten jou kennen
Een groot aantal van de e-mails die dagelijks in je mailbox zitten zijn meestal gericht op een grote groep mensen. De e-mail die je ontvangt is niet persoonlijk gericht op jou als lezer. Om daar verandering te brengen is het mogelijk om in een CRM-systeem (zoals bijvoorbeeld Mailchimp) je e-mails te personaliseren. Vergeet in je e-mails niet jezelf als schrijver en bedrijf te presenteren als bekende. Zorg ervoor dat lezers jouw bedrijf en product echt leren kennen. Probeer regelmatig contact te houden via e-mailcampagnes om ook werkelijk herkend te worden door de lezers tussen overige e-mails in de mailbox.
5. Controleer je campagnes door te testen
Het succes van je e-mailcampagne is afhankelijk van meerdere factoren, factoren die je niet altijd zelf in de hand hebt. Neem daarom de tijd om je campagnes meerdere malen te testen en aan te passen op factoren waar je wél invloed op hebt. Zorg voor een schema met de punten waar je e-mailcampagne aan moet voldoen. Test de campagne meerdere malen op jezelf en wanneer je denkt dat het een goede campagne is ga je de e-mail naar andere collega’s of vrienden sturen. Als je dan de feedback hebt verwerkt ga je de e-mail versturen naar een deel van het klantenbestand. Als de e-mail daar goed converteert stuur je de rest van het klantenbestand ook de e-mail.
6. Kies en test met de beste dagen
We krijgen gigantisch veel e-mails per week binnen. Het aantal ongelezen mails is vaak gigantisch hoog en dat is ook logisch met het aantal websites waar je je e-mailadres achterlaat. De dag en tijd waarop je je campagne voert is dus van belang en bepalend voor je conversie. Uit meerdere onderzoeken blijkt dat voor de B2C-campagnes de donderdag de beste dag om e-mailcampagnes te versturen. Voor een hoog doorklikpercentage is donderdag tussen 08.00 uur en 18.00 uur het beste moment. Ervaar je tijdens de analyses van je campagnes dat jouw doelgroep op een andere tijd beter converteert, dan is het verstandig op dat moment je e-mails te verzenden.
7. Gebruik KPI’s om je resultaten te optimaliseren
KPI’s zijn kritische prestatie factoren en ideaal om te gebruiken bij het meten van je resultaten. Voorbeelden van KPI’s zijn openratio, doorklikratio, uitschrijfratio en totale ROI. Wil je als webshophouder de resultaten continue blijven verbeteren dan is het van belang dat je de percentages in de gaten houdt. Het is dan van belang dat je probeert te begrijpen waarom bepaalde KPI’s veranderingen vertonen en daarop in te spelen met de opzet van de volgende e-mailcampagnes.
8. Blijf je klantenbestand uitbreiden
Hoe groot je klantenbestand ook is er zijn altijd mensen die zich uitschrijven. Het is dus van groot belang dat je je klantenbestand blijft uitbreiden. Hou continue acties voor het werven van nieuwe e-mails. Denk hierbij aan acties met kortingen na het inschrijven op de e-mail, vraag bij registratie op de webshop alleen om invoering van het e-mailadres en houdt het laagdrempelig. Houdt offline inzamelingsacties waarbij e-mailadressen worden achtergelaten. Verwerk in het betalingsproces op de website de ‘’verplichting’’ om e-mailadressen achter te laten.
9. Biedt exclusiviteit voor abonnees
Het kan dat bezoekers die zich hebben ingeschreven op je e-mails/nieuwsbrief niet het gevoel hebben dat zij daarmee een voordeel hebben. Zorg ervoor dat je in de campagnes niet dezelfde acties aanbiedt die op de website en social media te vinden zijn. Exclusieve deals of informatie zijn ideaal om lezers van de e-mails tevreden te houden en zijn een goed lokkertje voor nieuwe inschrijvingen op nieuwbrieven en e-mails.
10. Benader bezoekers met verlaten winkelmandjes
Bezoekers van je webshop die spullen in het winkelmandje hebben gedaan en de shop zijn verlaten kunnen via gerichte e-mailcampagnes benaderd worden. Vaak zijn zulke bezoekers ingelogd op hun account aanwezig geweest in de webshop en dan is het zichtbaar dat er nog producten in het mandje liggen. Met een persoonlijke e-mail of gerichte e-mails op een aantal ontvangers kan je zo eenvoudig je conversie verbeteren.
Heb je andere vragen over e-mailmarketing of hulp nodig bij het inzetten van de bovenstaande tips? Mail dan Remco en hij helpt je graag verder.