update: 09-05-2023
0
Miller Digital
Samsonweg 134
1521 RM Wormerveer
Nederland
E-mailcampagnes in de B2B sector leveren zo nu en dan niet de gewenste resultaten. Om jou te helpen hierbij hebben wij 10 tips voor je opgesomd die wij zelf toepassen en waarvan uit onderzoek blijkt dat ze werken.
1. Verdiep je in je doelgroep
Wellicht heb je de juiste doelgroep al voor ogen. Je richt je sales op de betreffende doelgroep. Mocht je daar nog niet helemaal over uit zijn zorg er dan voor dat het duidelijk is op welke groep mensen je je richt, via welk device zij mails lezen en waar zij zich bevinden in het beslissingsproces van de aankoop of conversie. Aangezien het om business-to-business gaat kan het zijn dat de persoon waar jij je e-mail heen stuurt niet de persoon is die eindverantwoordelijk voor de aankoop/conversie is en bepaald of er op de call-to-action wordt ingegaan. Zorg dat je je hebt verdiept in de doelgroep en weet wie daar tot behoren. De kenmerken, wensen en behoeften zijn dan bekend.
2. Personaliseer e-mails
We vinden het prettig wanneer een e-mail een persoonlijke aanhef bevat en echt gericht is op ons als lezer. Met een gepersonaliseerde e-mail kan je vervolgens opvallen bij de klant vanwege dat beetje extra klantgerichtheid. Kies de juiste CRM-data of start met het gebruiken van een geschikte e-mailmarketingtool om mails persoonlijk te maken met de naam van de ontvanger.
3. Kies het juiste verzendmoment
Er zijn veel onderzoeken die zouden uitwijzen wat de juiste tijd is voor het verzenden van een e-mail. Het doel is uiteraard een zo hoog mogelijk openingspercentage (open rate) en als het even meezit ook een hoog doorklikpercentage. Het ideale moment is dus echt afhankelijk van de eerder behaalde resultaten. Voor de hoogste open rate is het aan te raden je e-mails over het algemeen op donderdag te versturen vanwege de hoge open rate scores. E-mails worden het meest op donderdag geopend (25,18%), op de voet gevolgd door de woensdag (24,56%) en de dinsdag (24,55%). De meeste open rates in de B2B vinden plaats rond 10.00 en 12.00 uur. Zondag is het doorklikpercentage (CTR) in de B2B wel veel hoger dan de overige dagen.
4. Gebruik een ijzersterke onderwerpsregel
De onderwerpsregel van je e-mail is de eerste indruk die de lezer krijgt van je bericht. Met de vele e-mails die men krijgt tegenwoordig is het moeilijk om op te vallen in de oneindige mailbox. Om dus op te vallen in die hooiberg van e-mails is het noodzakelijk een uitnodigende onderwerpsregel te gebruiken. Door het aankondigen van de zoveelste nieuwsbrief in de onderwerpsregel trek je waarschijnlijk niet meer lezers of mensen die geïnteresseerd zijn om de mail openen. Zorg voor een uitnodigende titel met de essentie van het e-mailbericht en waarom de ontvanger het niet mag missen. Denk hierbij aan relevantie, actualiteiten, personalisatie en zorg ervoor dat de regel to-the-point is. Uit onderzoek is ook gebleken dat met het gebruiken van emoji’s in B2C-mailings de open rate stijgt, maar dat ligt voor B2B wat gevoelig.
5. Zorg voor meer interactie
E-mailcampagnes worden vaak ingezet voor het versturen van nieuwsbrieven. Lezers raken daarop uitgekeken en helemaal als er niet genoeg interactie plaatsvindt in de e-mail. Beeld wordt steeds belangrijker en e-mails zijn over het algemeen saai, ze bevatten veel tekst en weinig verwijzingen naar interessante pagina’s. Zorg voor het vermaak van de lezer en betrek hem/haar echt bij de e-mail. Gifjes en polls blijken doorgaans goed te werken. Meerdere calls-to-action in de e-mail zorgen ervoor dat je de doelgroep met meerdere acties bezighoudt en hopelijk vermaakt (mits je de doelgroep goed kent).
6. Hou het simpel
KISS, Keep It Simple Stupid, is een methode die veel gebruikt wordt in sociale media. Openbare uitingen zorgen voor het gevaar om als bedrijf te veel te willen vermelden. Dat geldt ook voor e-mail. Hou het lekker kort en simpel. Dat nodigt lezers uit om verder te lezen en niet verwikkelt te raken in oneindig lange e-mails waar veel te veel informatie in staat. Beperk je e-mail of nieuwsbrief tot drie of vier onderwerpen met de call-to-actions die erbij horen!
7. Maak de call to action duidelijk
Mails kunnen veel informatie bevatten maar zorg ervoor dat de call-to-action duidelijk is in de e-mail. Dat is de reden van de campagne en de enige optie om de lezer door te sturen naar je website of om een afspraak te kunnen maken. Veel informatie zenden kan goed overkomen, maar dat is niet de hoofdzaak van de e-mail. De call-to-action is het hoofddoel.
8. Richt een landingspagina in
Vaak stuurt de call-to-action de lezer naar een landingspagina en de indruk die de lezer daar krijgt is van groot belang. Zorg ervoor dat de pagina de focus houdt op de actie. Je wilt niet dat de bezoeker onnodig naar andere pagina’s op je website surft en houdt dus je boodschap centraal!
9. Pas account based marketing toe
Ondanks het verdiepen in je doelgroep en de e-mails gericht op hen te richten kan je nog steeds enkele belangrijke klanten missen met je campagne. Met account based marketing zorg je ervoor dat bepaalde campagnes gericht zijn op klanten die net iets anders zijn dan je doelgroep. Zulke klanten kan je dan het beter op een andere manier benaderen via de e-mailcampagnes. Het kan zelfs goed werken om je met een campagne specifiek te richten op één klant. De aparte benadering van zo’n klant kan uiteindelijk leiden tot die aankoop of conversie.
10. Analyseer het effect van je campagnes
De bovenstaande tips blijken een positieve invloed te hebben op e-mailcampagnes in de B2B. Het effect van je campagne blijft toch afhankelijk van meerdere aspecten. De branche waar je in werkt, de sector en de bedrijven waar je je op richt spelen een grote rol hierin. Verstandig is dus na iedere e-mailcampagne te blijven analyseren wat het effect van je keuzes was en te blijven testen met nieuwe toepassingen. Deze tips kan je in ieder geval vast toepassen en testen!
Wil je eens samen sparren over andere verbeteringen of hulp bij het opzetten van e-mailcampagnes? Of wil je hulp bij het verbeteren van de e-mailcampagnes voor meer conversie op je webshop? Bel dan Remco even en hij helpt je graag verder.