28
jan
2016
Miller Digital blog - E-commerce

En nu maar eens echt goed gevonden worden op internet?

Gevonden worden willen we allemaal, online is dit niet anders dan offline. In september 2015 heeft Stefan Triep al een blog geschreven over de stappen die genomen moeten worden als een website online gaat om gevonden te worden op internet. Één van de punten die hij toen noemde was “vindbaarheid in de zoekmachine”, dit blog gaat hier veel dieper op in en vertelt hoe jij jouw SEO op orde kan krijgen waardoor jij online gevonden gaat worden.

Dat ene leuke kroegje verstopt in een steeg in de Jordaan kan bomvol zijn maar dit zullen voornamelijk mensen zijn die deze kroeg al kenden of van vrienden hebben gehoord dat een biertje hier net wat lekkerder is dan bij die andere tent. Met die andere tent bedoel ik in dit geval die kroeg op het Leidseplein waar het altijd druk is. Waarom is het bij die eerste alleen maar druk omdat hij bekend bij mensen is en bij de tweede sowieso? Die tent op het Leidseplein wordt goed gevonden omdat hij op een A locatie is gevestigd. Zoals in de intro al gezegd; online is dit niet anders dan offline. Maar hoe kan je zorgen dat een website op een A-locatie gevestigd wordt? Dit gebeurtFor door de SEO score van jouw website goed op orde te hebben.

De positie die een website krijgt in bijvoorbeeld Google is afhankelijk van de SEO score van de website. Het zoekmachine algoritme van Google is één van de grootste geheimen die bestaan op deze wereld, het mobiele nummer van bijvoorbeeld onze koning is nog makkelijker te achterhalen. Maar natuurlijk zijn er wel enkele dingen waar rekening mee gehouden moet worden wil je zorgen dat jouw website zoveel mogelijk geoptimaliseerd is op het gebied van SEO. Naast dat de websitecode goed in elkaar moet zitten zijn er ook enkele tips die van belang zijn voor de teksten van de website. Er zijn gespecialiseerde bedrijven die mensen helpen met het volledig op orde krijgen van hun teksten zoals bijvoorbeeld Contany maar met een paar tips in het achterhoofd is het zelf schrijven van goede SEO content niet heel moeilijk. Met deze tips ga ik niet garanderen dat je positie 1 in de zoekmachines gaat behalen maar kwaad kan het zeker niet om ze toe te passen!

De opbouw van de tekst moet goed zijn

Zoekmachines scannen een website op koppen. Zorg dat de opbouw van de website duidelijk is, omdat naast zoekmachines ook de bezoeker een website screent door middel van de titels te lezen. Heb je een specifiek zoekwoord waar je op gevonden wilt worden op een specifieke pagina zet dan het zoekwoord op de juiste posities op de pagina neer. Zoekmachines screenen een website op ‘headers. Headers zijn de koppen en de tussenkopjes van een stuk tekst. Zorg dat je zoekwoord in deze headers dus ook voorkomt. Zorg wel dat je deze woorden natuurlijk gebruikt, vier keer een zoekterm herhalen is niet functioneel en leest niet natuurlijk. Het zoekwoord waar je wilt dat je op gevonden wordt moet voor het meest optimale resultaat in ieder geval genoemd worden in de volgende elementen van een pagina:

Pagina titel

De kop van de tekst (h1)

In de eerste alinea

Keyword density

Keyword density betekent letterlijk: zoekwoord dichtheid. Wat vroeger goed werkte was heel vaak het zoekwoord waar je op gevonden wilt worden in de tekst verwerken. Elke zin het woord “webdesign” laten bevatten en je stond op de eerste pagina in Google. De keword density was op dat moment heel erg hoog en Google waardeerde dat. Heel snel viel op bij Google dat hierdoor de teksten die mensen online zette niet meer natuurlijk overkwamen en toen is deze regel helemaal omgedraaid. Wanneer je nu wilt dat de zoekmachines jouw teksten goed beoordelen dien je niet een te hoge keyword density te hebben, ook hier is weer niet bekend wat het magische getal is maar hou altijd in gedachte dat een tekst gewoon goed leesbaar moet zijn en toch de zoekwoorden waar jij op gevonden wilt woorden bevat.

Minimaal 400 woorden

Een website moet voldoende tekst bevatten. De hoeveelheid die voldoende is varieert volgens de verschillende bronnen maar wij houden altijd 400 woorden aan wanneer wij hier onze klanten in adviseren. Doordat er genoeg woorden op een pagina staan zal de zoekmachine een goed beeld kunnen vormen van de informatie die gevonden kan worden op de website en hierdoor de pagina hierop beoordelen.

De kwaliteit van de tekst

Het vorige punt sluit naadloos aan op deze. Zorg dat de tekst niet alleen maar 400 woorden bevat maar ook van een goede kwaliteit is. Zorg dat de zinnen kloppen en goed Nederlands zijn, let goed op grammatica en spelfouten in de tekst. Niets staat zo onprofessioneel als een tekst vol met spellingsfouten. Daarnaast dient de tekst ook aan te sluiten op de rest van de website. Een tekst welke relevant is scoort beter dan een tekst met 400 woorden die kant noch wal raakt.

Zegt het eens met andere woorden

In lijn met het eerder genoemde keyword density is het niet fijn voor de lezer om in elke zin hetzelfde woord te lezen omdat jij als website beheerder hier graag op gevonden wilt worden. Om toch een lekker leesbare tekst voor de website bezoeker neer te zetten maar ook een goede SEO tekst is het gebruik van synoniemen aan te raden. De tekst leest lekker en jouw website wordt op verschillende termen gevonden door de diversiteit van woorden die allemaal hetzelfde betekenen.

Houd de mens in gedachte en niet de robot

Je moet de tekst zo schrijven dat je bezoekers ook daadwerkelijk iets aan de tekst hebben die ze lezen. Bezoekers naar een website krijgen is één, maar de bezoekers op je website houden is twee. Door een goed leesbare en informatieve tekst in de website te zetten is de kans groter dat de bezoeker overgaat naar een conversie (afspraak maken, offerte aanvragen, product kopen). Doordat de pagina uitnodigt om verder te gaan op de website zorg je ook dat het bouncepercentage van de pagina laag blijft en dat is weer een punt wat de zoekmachines leuk vinden.

Denk aan de meta omschrijving

Wellicht heb je ook wel ergens gehoord dat meta omschrijving niet meer belangrijk zijn voor de zoekmachines. Er zit een kern van waarheid in deze informatie maar geheel onbelangrijk zijn deze zeker niet! In de metaomschrijving staat namelijk de informatie die Google toont wanneer jouw website in de zoekresultaten naar voren komt. Google geeft je op basis van deze tekst niet een hogere positie maar de eventuele gevolgen kunnen wel van groot belang zijn voor jouw SEO score. In de websites die wij opleveren zorgen wij altijd dat je per pagina een eigen meta tag en titel kan invoeren, hierdoor heb jij volledig de regie over hoe de pagina getoond wordt in de zoekmachines. Zet in de metaomschrijving altijd wat iemand kan verwachten wanneer hij klikt op de link in de resultaten, wanneer de metaomschrijving niet aansluit op de tekst die getoond wordt op de pagina zal iemand 1 pagina bekijken en de website weer verlaten wat voor een hoog bouncepercentage zorgt. Meer informatie over meta tags en de meta omschrijving is te lezen op de website van onze partner Frank A Do.

Kopieer niet van anderen

Teksten die jij niet zelf hebt geschreven maar hebt “geleend” van bijvoorbeeld een concurrent zorgen niet voor een mooie SEO score. Het is zelfs zo dat gekopieerde teksten zorgen dat je daalt in de ranking van Google. Google zal jouw pagina helemaal niet tonen in de zoekresultaten omdat hij kan zien dat deze niet uniek is en voor de bezoeker dus geen nieuwe informatie zal zijn. Het advies is dus om altijd eigen teksten te schrijven, natuurlijk kan een tekst van iemand anders wel als inspiratie dienen maar kopiëren van deze tekst is geen goed idee.

Linkbuilding, laat anderen over jou vertellen

Een heel ander aspect van een goede SEO score: zorgen dat er kwalitatieve links naar jouw website leiden. Weer even terugkomen op de kroeg in de steeg van de Jordaan, doordat er veel mensen hebben gezegd tegen hun vrienden dat deze kroeg goed bier heeft is het hier druk. Dit is online ook zo, wanneer er veel websites zijn die naar jou toe linken zullen er meer kliks naar jouw website zijn. Meer kliks naar jouw website toont bij de zoekmachines aan dat jouw website kennelijk erg interessant is en hierdoor zullen zij de website hoger in de ranking plaatsen. De pagerank van een website bepaalt hoeveel waarde de link naar jouw website heeft, een link vanaf bijvoorbeeld nu.nl heeft veel meer waarde dan een link van Snackbar de Noorderster. Waarom? Heel simpel, nu.nl is een autoriteit op internet en Snackbar de Noorderster alleen maar op bedrijventerrein Noorderveld.

“De gebruiker gaat voor, de rest volgt vanzelf.” Dit zijn woorden van Kaspar Szymanski, voormalig teamlid van het Google Search Quality team. Deze woorden geven precies aan wat ik met bovenstaand verhaal wil duidelijk maken: hoe beter de gebruikservaring voor de bezoeker hoe beter de zoekmachines jouw website beoordelen.

Er zijn nog veel meer zaken waar je rekening mee zou moeten houden (lees dit bijvoorbeeld eens) maar als je bovenstaande tips in acht neemt voor de teksten ben je al een heel eind!

Zoals het spreekwoord zegt; 'Schoenmaker blijf bij je leest'

Miller Digital is op gebied van online marketing, zoekmachine optimalisatie, online vindbaarheid, een samenwerking aangegaan met Frank a Do in Bloemendaal. Door onze beide specialisaties en kennis te bundelen, zijn wij in staat websites op te leveren die enerzijds een professionele uitstraling hebben en anderzijds zoekmachine vriendelijk zijn opgebouwd met een design waar conversiegerichtheid een rol speelt.

Ok, nog even 1 tip die niets met teksten te maken heeft maar wel jouw SEO score erg omhoog kan stuwen;

Een plaatje zegt meer dan duizend woorden!

Dit is natuurlijk gechargeerd maar het spreekwoord bevat wel een kern van waarheid. Het is niet voor niets dat bijvoorbeeld Google de zoekresultaten begint met het tonen van afbeeldingen. Goed geoptimaliseerde afbeeldingen en bijvoorbeeld infographics doen het goed voor jouw online vindbaarheid. Zorg er wel voor dat als je wilt dat jouw afbeeldingen goed gevonden worden je deze voorziet van correcte metadata zoals een ALT-tag met het belangrijkste trefwoord erin. Wanneer jouw afbeelding IMG_45165.jpg heet dan zal deze niet gevonden woorden als iemand zoekt op “boom” maar wanneer deze boom.jpg heeft dan zou hij zomaar tussen de resultaten naar voren kunnen komen en mensen hierdoor door kunnen klikken naar jouw website.

Is dit artikel interessant voor je? Lees meer gerelateerde artikelen
SEO Technische ontwikkelingen